האם דבש מוריד כולסטרול?

דבש להורדת כולסטרול בדם: האם דבש מוריד כולסטרול? מה השפעתו של דבש על מי שסובל משומנים בדם כמו טריגליצרידים וכולסטרול?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
האם דבש מוריד כולסטרול? צילום: ExplorerBob Pixabay

דבש להורדת כולסטרול בדם: האם דבש מוריד כולסטרול? מה השפעתו של דבש על מי שסובל משומנים בדם כמו טריגליצרידים וכולסטרול?

לדבש יש סגולות בריאותיות רבות. לצד זה הוא כולל כמות רבה של סוכר ולכן צריכתו במיוחד לחולי סוכרת וחולים אחרים מוגבלת. יחד עם זאת מזונות שונים משפיעים לטובה על רמות שומני הדם שלנו וביניהם כולסטרול. כך ממצאים שונים העלו כי מזונות שונים כמו שום, לימון, בצל, קטניות ואגוזים מורידים את רמת הכולסטרול הרע LDL או מגבירים את רמות הכולסטרול הטוב HDL. אך האם דבש מפחית כולסטרול כללי ומגביר כולסטרול טוב? מה השפעתו של הדבש על שומני הדם? האם דבש מוריד כולסטרול רע?

דבש להורדת הכולסטרול הרע והעלאת הטוב: האם דבש מוריד כולסטרול?

לצד תכולת הסוכר הגבוהה שבו, יש הממליצים על שילוב דבש בתפריט התזונתי והחלפת הסוכר בדבש. אך האם דבש מוריד כולסטרול וכדאי להשתמש בו למי שסובל מעודף כולסטרול בדם? התשובה היא חיובית אך המינון נדרש להיות בהתאם למצב הרפואי ומחלות הרקע.

ישנן עדויות מדעיות המצביעות על כך שלצריכת דבש עשויה להיות השפעה על רמות הכולסטרול. דבש מכיל נוגדי חמצון ופוליפנולים. חומרים אלה מסייעים בהורדת כולסטרול LDL – ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה- "הכולסטרול הרע". ואולם כאמור דבש עשיר בקלוריות ובסוכר, לכן כדאי לצרוך אותו במתינות כחלק מתזונה בריאה.

ממצאים מחקריים העלו כי דבש מפחית את רמות הכולסטרול בדם ומועיל לבריאות. דבש מכיל גם אבקנים, מינרלים שונים כמו מגנזיום  ויטמינים וכן נוגדי חמצון. זאת לצד תכולה של פיטוכימיקלים ביניהם פלבנואידים, בעלי השפעה קרדיו-מטבולית מועילה. זאת לצד תכונות פרה-ביוטיות של דבש.

דבש ומאכלים אחרים להפחתת כולסטרול:

 

נוסף לכך, מחקר מטא אנליזה מקיף שהתבסס על ממצאי משבעה ניסויים שכללו  370 משתתפים הוכיח שדבש מפחית את רמות הכולסטרול הרע ומעלה את רמות הכולסטרול הטוב. התוצאות העלו באופן מובהק סטטיסטית שדבש היה קשור לעלייה מובהקת סטטיסטית ברמות HDL – כולסטרול טוב באופן משמעותי.

במקביל הממצאים הוכיחו שדבש הפחית באופן משמעותי את רמת הכולסטרול הרע LDL באופן מובהק מבחינה סטטיסטית. זאת לצד ממצאים נוספים לפיהם הדבש מוריד את רמות הטריגליצרידים באופן משמעותי.

נציין עוד שתזונה מהווה גורם אחד המשפיע על רמות הכולסטרול. ברם, גורמים אחרים שיכולים להשפיע על רמות הכולסטרול כוללים השמנה, גנטיקה, פעילות גופנית, שימוש בתרופות, מחלות פעילות ומחלות לא מטופלות ועוד. לכן, לפני שנחפזים למסקנות ופונים לטיפולים טבעיים בכולסטרול או באמצעות תזונה, נמליץ לפנות לרופא לקבלת אבחון מקיף, ייעוץ וטיפול כולל.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן