ט"ו בשבט: האם פירות יבשים בריאים?

מה לא טוב בצריכת פירות יבשים כמו משמש או שזיף מיובש? מה הנזק האפשרי מפירות יבשים? מה יתרונות וחסרונות פירות יבשים כמו תמרים או תאנים מיובשות?

תזונה
האם פירות יבשים בריאים? צילום: Андрей Pixabay

אילו יתרונות יש בשילוב פירות יבשים בתזונה? האם פירות יבשים בריאים? מה לא טוב בצריכת פירות יבשים כמו משמש או שזיף מיובש? מהו הנזק האפשרי מאכילת אגוזים, שקדים ופירות יבשים? מהם היתרונות של תמרים ומה חסרונותיהם? מה הערכים שמעניקים פירות מיובשים כמו תאנה, שזיף ומשמש מיובש ומה החסרונות באכילתם?

לפניכם פירטנו כיצד הפירות היבשים משפיעים עלינו, מה יתרונותיהם וחסרונותיהם ומה הפרי המועדף? אז נתחיל בפרי היבש בעל היתרונות הרבים – פרי התמר. לאחריו נעבור ונתאר את הפירות היבשים הנפוצים- יתרונותיהם הרבים וחסרונותיהם. ולבסוף נפרט לגבי אגוזים ושקדים – הערכים התזונתיים שלהם וההשפעה השלילית האפשרית שלהם על גופנו.

יתרונות התמרים

התמהר מהווה פרי יבש בעל ערכים תזונתיים מובילים. תמרים הם פרי מזין עם מספר יתרונות וחסרונות. בצד החיובי, התמרים עשירים בסיבים, מעודדים תהליכי עיכול תקינים ומונעים עצירות. הם גם מספקים מינרלים חיוניים כמו אשלגן, מגנזיום ונחושת. תמרים מסייעים לשמירה על בריאות הלב ועוזרים בוויסות לחץ הדם. תמרים הם מקור טבעי לנוגדי חמצון. נוגדי החימצון והחומרים המזינים בהם מגנים על הגוף מפני נזק תאי ומפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות.

לצד זה,  תמרים עשירים בסוכר ובקלוריות. לכן צריכה מופרזת עלולה להוביל להשפעה על המשקל ולעלייה ברמות הסוכר בדם. אנשים עם סוכרת צריכים לצרוך תמרים במתינות. זאת לצד ממצאים בדבר השפעתם המתונה על עליית הסוכר. בנוסף, אנשים מסוימים עשויים לחוות בעיות עיכול כמו נפיחות או שלשול בעת צריכת כמויות גדולות של תמרים. לכן כמו בכל דבר, מתינות תסייע. שלבו תמרים בתזונה במידתיות.

משמש, תאנה ושזיף: פירות יבשים

שזיף מיובש, תאנה מיובשת –  דבלה ומשמשים מיובש מציעים מגוון יתרונות בריאותיים. שזיפים מיובשים ידועים בתכולת הסיבים הגבוהה שלהם. הם מסייעים לעיכול, מונעים עצירות ומעודדים יציאות סדירות. שזיפים מיובשים מכילים גם סורביטול. סורביטול הוא סוכר המשמש כמשלשל טבעי. הוא יכול לעזור להקל על אי נוחות בעיכול.

לעומת שזיפים, תאנים מהוות מקור טוב לסיבים תזונתיים, שעוזרים לשמור על שובע, תומכים בבריאות מערכת העיכול ועשויים להוריד את הסיכון למחלות לב וסוכרת מסוג 2. תאנים מיובשות גם מספקים מינרלים חשובים כמו אשלגן וסידן. הללו מהווים רכיבים מועילים וחשובים לבריאות העצם. משמשים מיובשים עשירים בויטמין A. ויטמין זה מועיל לבריאות העיניים ותפקוד מערכת החיסון. שזיפים מיובשים גם מספקים ברזל, שחשוב לייצור תאי דם אדומים, ונוגדי חמצון המסייעים בהגנה מפני נזק תאי.

לצריכת פירות יבשים יכולים להיות כמה חסרונות פוטנציאליים, הקשורים בעיקר לצריכת עודף סוכר ולחומרים המתווספים לפירות מיובשים אלה בתהליך העיבוד. חסרון אחד הוא שפירות יבשים, כמו צימוקים או חמוציות מיובשות, מכילים ריכוז גבוה יותר של סוכר בהשוואה לעמיתיהם הטריים. סוכר רב זה עשוי לגרום צריכת קלוריות מוגברת ועלול לתרום לעלייה במשקל או להשפיע לרעה על רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת. לכן חשוב לצרוך אותם במתינות וככל האפשר לקנות פירות יבשים ללא תוספת סוכרים וחומרים מוספים שונים.

דאגה נוספת היא תוספת של חומרים לא בריאים, כמו צבעי מאכל כמו טרטרזין או סולפיטים או ממתיקים מלאכותיים, שמתווספים בעיבוד חלק מהפירות היבשים באופן מסחרי. כך למשל התפתחות סיכוני זיהום פטרייתיים בתהליכי עיבוד הפירות היבשים. וכך למשל תוספת טרטרזין לפירות יבשים. טרטרזין הוא צבע מאכל צהוב שמוסיפים לעתים לשזיפים מיובשים לתת להם צבע צהוב עז. טרטרזין נמצא כקשור למחלות ומצבים רפואיים כמו סוכרת והפרעות קשב וריכוז.

סולפיטים שמוסיפים לעיתים לפירות יבשים משמשים לעתים קרובות כחומרים משמרים. הם יכולים לעורר תגובות אלרגיות או לגרום לבעיות בריאותיות אצל אנשים רגישים. ממתיקים מלאכותיים עשויים להתווסף כדי לשפר את הטעם. ואולם הם גורמים להשפעות שליליות לעיתים על בריאות המעיים וחילוף החומרים. לכן, רצוי לקרוא תוויות ולהבין מה כולל המוצר, ולבחור במותגים שמתעדפים שיטות ייבוש טבעיות ולהימנע מתוספים מיותרים.

אמנם פירות יבשים יכולים להיות חלק מתזונה בריאה, אך חשוב לצרוך אותם במתינות, לבחור אפשרויות ללא תוספת סוכרים, ולהיות מודע לכל אלרגנים או תוספים פוטנציאליים הקיימים בפירות יבשים מסחריים.

אגוזים ושקדים

לצד פירות יבשים, אגוזים כמו קשיו, אגוזי פקאן, אגוזי מלך ושקדים מציעים יתרונות בריאותיים רבים. אגוזי קשיו הם מקור טוב לשומנים חד בלתי רוויים בריאים, המועילים לבריאות הלב. הם גם מספקים מינרלים חשובים כמו מגנזיום, אבץ וברזל. אגוזי פקאן עשירים בנוגדי חמצון, המסייעים בהגנה מפני עקה חמצונית ודלקת. הם מכילים גם סיבים ושומנים בריאים המעודדים שובע ועשויים לסייע בהורדת משקל.

אגוזי מלך עשירים בחומצות שומן אומגה 3. אומגה 3 נמצאה כקשורה לשיפור תפקוד המוח ובריאות הלב. אגוזי המלך גם מספקים נוגדי חמצון ועשויים להיות בעלי תכונות אנטי דלקתיות. שקדים לעומת זאת עשירים בחומרים מזינים כמו ויטמין E, מגנזיום וסידן. השקדים מכילים גם שומנים וסיבים בריאים. חומרים אלה תורמים לבריאות הלב ולסדירות העיכול.

בעוד שאגוזים ושקדים מציעים יתרונות בריאותיים רבים, יש כמה חסרונות פוטנציאליים שיש לקחת בחשבון. ראשית, אגוזים הם עתירי אנרגיה ועשירים בקלוריות. צריכה מופרזת עלולה לתרום לעלייה במשקל כשצורכים אותם בכמויות גבוהות בתפריט תזונתי לא מתוכנן. בנוסף, למי שמצוי בדיאטה דלת שומן או עם סובל ממצבים רפואיים מסוימים כמו דלקת לבלב או בעיות בכיס המרה, ייתכן שתכולת השומן הגבוהה של אגוזים אינה מתאימה.

בנוסף, חלק מהאנשים עם בעיות עיכול כמו תסמונת המעי הרגיז (IBS) עלולים לחוות אי נוחות במערכת העיכול בעת צריכת אגוזים בשל תכולת השומן שלהם. מעבר לכך, אנשים רבים סובלים מאלרגיות לאגוזים ולכן חשובה זהירות בצריכתם. בנוסף, למרות שהדבר אינו שכיח אגוזים יכולים להיות מזוהמים גם באפלטוקסין. אפלטוקסין עלול להוות סיכון לבריאות הכבד כאשר הם צורכים אותו בכמויות גדולות. לכן, חשוב לצרוך אגוזים ופירות יבשים במתינות כחלק מתזונה מאוזנת. אנשים עם הגבלות תזונתיות או מצבים בריאותיים ספציפיים צריכים להתייעץ עם רופא לגבי שילוב פירות יבשים ואגוזים בשל רכיביהם והתאמתם לתרופות או מאפיינים רפואיים של המטופל.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן