עצירות – מה לאכול להקלה על מצב העיכול ואיזה פירות מועילים?

מה לאכול כדי להקל על עצירות? אילו מזונות מועילים לשיפור היציאות? מה הסיבות לעצירות ומה מאפיין אותה? אילו פירות מסייעים לעצירות ומה לא לאכול? 

תזונהרפואת מומחים
עצירות- מה המאכלים שיסייעו נגד עצירות ומה לא לאכול כדי להימנע מיציאות לא שכיחות. צילום: Pixabay StockSnap

מה לאכול כדי להקל על עצירות? אילו מזונות יועילו כדי להפחית עצירות ולשפר את היציאות? מה הגורמים לעצירות וקושי להתרוקן? מה מאפיין את העצירות? אילו פירות יכולים לסייע למצב של קושי ביציאות ועצירות?

לפני שנפרט על הסיבות לעצירות, המאפיינים של מצב זה והמזונות שיכולים לסייע, נדגיש: אם אתם סובלים מעצירות או מסתמינים אחרים, מצב רפואי או מחלה, פנו לרופא לאבחון, ייעוץ וטיפול. כפי שנפרט, עצירות היא לעיתים תסמין של מחלות אחרות, בעיות רפואיות או ליקויים רפואיים. ולכן חשוב להוועץ ראשית ברופא לבחינת ההתאמה של שילוב של טיפולים משלימים, שינוי תזונה או שינויים אחרים. לאחר שאבחנו לגבי המצב וקיבלתנו מענה, נוכל ליישם שינויים באורחות החיים לשיפור המצב. אז מה יכול לסייע להפחתת עצירות? ומה בכלל גורם לעצירות?

עצירות מהווה מצב שכיח והיא משפיעה על אנשים בכל הגילאים. עצירות מתרחשת כאשר יש קושי לרוקן את המעי ותנועות המעיים הופכות פחות שכיחות וקשות. מצב זה קורה לרוב כשיש חסימה או צואה קשה ויבשה.  תדירות יציאות תקינות משתנה מאדם לאדם, אך כאשר חלה ירידה או שינוי משמעותי בהרגלי היציאות, זה עשוי להיות אינדיקציה לעצירות.

סיבות ומאפיינים לעצירות ואיך לשחרר?

מה מאפיין עצירות? מהם התסמינים של עצירות? איך תדעו שאתם סובלים מעצירות?

1. יציאות לא שכיחות באופן שאנו רגילים אליו: אחד התסמינים העיקריים של עצירות הוא ירידה ניכרת בתדירות היציאות. זה משתנה מאדם לאדם, אבל פחות משלוש יציאות בשבוע עשוי להצביע על עצירות.

2. קושי במתן צואה: אנשים עם עצירות חווים לעיתים קרובות קושי או מאמץ בזמן מתן צואה. ייתכן שהסיבה לכך היא המאפיין המוקשה של הצואה, מה שמקשה על המעבר דרך פי הטבעת.

3. צואה קשה ויבשה: המרקם והמראה של הצואה יכולים לספק תובנות לגבי בריאות המעיים של האדם. אנשים עם עצירות מתרוקנים לרוב עם צואה יבשה וקשה מהרגיל.

4. אי נוחות בבטן: עצירות עלולה לגרום להתכווצויות בבטן, נפיחות ואי נוחות. תסמינים אלו נובעים מהלחץ המוגבר במעי הגס וחוסר היכולת להתרוקן באופן תקין כפי שאותו אדם רגיל.

5. תחושת התרוקנות לא שלמה: גם לאחר יציאות, אנשים עם עצירות עלולים לחוש תחושה מתמשכת של התרוקנות חלקית בלבד.

גורמים אפשריים לעצירות ומה לעשות

1. מתח רגשי: מתח וחרדה לצד מצוקה וסטרס ברמה הרגשית יכולים להשפיע על תפקוד מערכת העיכול, ועלולים להוביל לעצירות.

2. חוסר פעילות גופנית: מיעוט תנועתיות וחוסר פעילות גופנית סדירה מפחיתה את תנועתיות השרירים במעי ועשויה להשפיע על תדירות היציאות. לכןן בצעו בהתאם למגבלותיכם ומאפייניכם פעילות גופנית אך באופן סדיר. פעילות גופנית מגרה את השרירים במעיים, ומסייעת בתנועת הצואה. הימנעו מאורח חיים יושבני היכול לתרום לעצירות.

3. התייבשות: צריכת נוזלים לא מספקת עלולה לגרום להתייבשות שעלולה לגרום להתקשות הצואה. לכן מומלץ להקפיד מידי יום לשתות כמות משמעותית של מים כנדרש לך. זה יסייע בהפחתת עצירות.

4. תרופות: תרופות מסוימות, כמו משככי כאבים (אופיואידים), תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות חומצה המכילות אלומיניום או סידן ותרופות מסוימות ללחץ דם, יכולות לתרום לעצירות על ידי האטת תנועת המעיים.

5. שינויים בשגרה: הפרעה לשגרה הרגילה, כמו נסיעות או שינויים בפעילות היומיומית, יכולה להשפיע על יציאות ולתרום לעצירות.

6. מחלות ומצבים רפואיים: מצבים רפואיים שונים עלולים לגרום לעצירות. אלה כוללים תסמונת המעי הרגיז (IBS), תת פעילות של בלוטת התריס, סוכרת, הפרעות נוירולוגיות וחריגות מבניות במערכת העיכול, מחלות כמו סרטן המוביל לחסימת מעי ועוד.

7. שינויים הורמונליים: תנודות הורמונליות, במיוחד אצל נשים, יכולות להשפיע על תנועות המעיים. הריון, מחזור וגיל המעבר יכולים להגביר את הסבירות לחוות עצירות.

8. עצירות נגרמת לעיתים קרובות בגלל תזונהצריכה לא מספקת של סיבים תזונתיים: תזונה דלה בסיבים מהווה גורם שכיח לעצירות. סיבים מוסיפים נפח לצואה, ומקלים על המעבר דרך מערכת העיכול. אז מה לעשות כדי להקל על היציאות? להרבות באכילה של ירקות חיים כמו חסה, כרוב, ברוקלי בתזונה. הרבו בצריכת סלטים (ללא רטבים ופחמימות מעובדות). שלבו גם פירות המועילים לצריכת סיבים תזונתים ומועילים ליציאות. כמו כן, שלבו דגנים מלאים וקטניות בתפריט. כדאי להמנע ממאכלים מסוימים למניעת עצירות כמו אורז לבן, זרעי רימון, בננה, אפרסמון, בשר, גבינות ובמיוחד שמנות.

עצירות – מה לאכול ? ואיזה פרי יסייע?

אז מה כדאי לאכול כדי להפחית עצירות? איזה פרי מועיל להפחתת עצירות? מהם המזונות שמורידים עצירות?

1. פירות נגד עצירות: אז איזה פרי יעזור נגד עצירות? פירות שיכולים להועיל נגד עצירות הם תפוחים, שזיפים, אננס, קיווי, פפאיה, אבטיח.

2. ירקות טריים או מבושלים (ניתן לשלב עם שמן זית העוזר נגד עצירות) כמו עגבניה, סלרי, ברוקולי ועלים כמו חסה ופטרוזיליה.

3. אגוזים ושקדים וגרעינים כמו זרעי שומשום וטחינה, זרעי חמניה. וגם זרעי פשתן מסייעים להפחתת עצירות.

4. פירות יבשים לעצירות: צריכה של פירות מיובשים כמו שזיף מיובש, תאנים מיובשות (דבלים), צימוקים, תמרים ומשמש.

5. דגנים מלאים, קטניות, שיבולת שועל – קוואקר, סובין, שיפון. ולצד זה גם פיסיליום יכול לסייע לעצירות.

 

דילוג לתוכן