תרופות לטיפול בנגיף הקורונה

תרופות וטיפול בקורונה: דרכי הטיפול במחלה, חיסונים ופיתוחים תרופתיים כנגד הנגיף

שי לביא

עודכן בתאריך

חדשות חמותנגיף קורונה
תרופות, רפואה

דרכי הטיפול במחלת הקורונה מתחלקות לשתיים. הראשונה, היא הטיפול בתסמינים אותם החולים מפתחים בהם חום גבוה, רעידות וקשיי נשימה והשנייה היא הטיפול בנגיף עצמו, כגורם חיצוני שמשבש את הפעילות הרגילה של גוף האדם. מאחר שמדובר במחלה חדשה, התרופות שמוקדשות לטיפול בה הן תרופות ידועות ומוכרות שמטפלות בתסמינים ומחלות המוכרים לעולם הרפואה.

להורדת החום: פרצטמול ואיבופרופן

בשבוע שעבר, שר הבריאות הצרפתי, אוליבייה ורן, הזהיר משימוש מופרז מאיבופרופן וקורטיזון לטיפול בקורונה. הצהר זו עוררה סערה ברחבי העולם שכן בבתי חולים רבים מטפלים בקורונה ע"י מתן איבופרופן. אז באילו תרופות מטפלים בקורונה ומה הסכנות הצפויות.

פרצטמול היא אחת מהתרופות הפופולריות בעולם, בין השאר היא נמכרת תחת השמות אקמול ודקסמול ונמצאת בבתים רבים בישראל. התרופה האת נחשבת כבטוחה יחסית אם כי נטילת כמות גדולה ממנה, או כמות של מספר טבלאות במשך כמה ימים ברציפות עלולה להוביל כשל בכבד ובמקרים קיצוניים אף למוות, מסיבות אלו, לחולים עם בעיות כבד אסור ליטול את תרופה זו. עם זאת, נדגיש שמדובר בתרופה בטוחה יחסית.

איבופרופן – למרות השם הרע שיצא לתרופה זו באותה התבטאות של אוליבייה ורן, מדובר בתרופה נפוצה ובטוחה יחסית. במקרים רבים, כאשר החולה נמצא במצב קל והחום לא יורד בעקבות הפרצטמול, הרופאים ירשמו לחולה איבופרופן. תרופה זו נחשבת כאפקטיבית אך גם לה יש סכנות ותופעות לוואי הכוללות השפעה שלילית על פעילות הכליות ומערכת העיכול.

תרופה נגד מלריה להורדת החום ושאר ירקות

בשבועות האחרונים היו דיווחים מרחבי העולם על שימוש בתרופות שונות לטיפול בקורונה. אחת מהתרופות המדוברות הייתה אזיתרומיצין (אזניל), תרופה אנטיביוטית המשתמשת חולי מלריה. למרות שיש דיווחים על שימוש בתרופה זו בסין ובצרפת. במחקרים המעטים שפורסמו ניכר כי רק חולים קשים קיבלו את התרופה הזו בתקווה לשינוי במצבם. במקרים מסוימים זה עבד ובמקרים אחרים התרופה לא עזרה לחולים שנפטרו למרות השימוש בתרופה. כאמור, המטופלים נטלו את התרופה כאשר היה במצב קשה ונשקפה סכנה לחייהם, לכן, זוהי לא תרופה שמומלץ ליטול או לרשום לחולה כיש אפשרויות אחרות. בנוסף, גם במקרים שבהם התרופה עזרה היה מדובר במקרים נקודתיים ללא ערך סטטיסטי אמיתי. לכן, רופאים ברחבי העולם שקוראים את המחקרים האלה לא יזדרזו לתת את התרופה הזו על בסיס המחקרים הנ"ל.

נגד הנגיף – תרופות המוכרות מהטיפול במחלת האיידס

בעוד שדנו קודם לכן על תרופות שנרשמות כדי לספק מענה לתסמינים עיקריים כמו הורדת חום. ישנן תרופות שתפקידן הם למנוע מנגיפים שונים לשבש את פעילותו התקינה של גוף האדם אליו הן חדרו. בהקשר זה מוכרות תרופות לטיפול במחלת האיידס כקלטרה, תרופה המשלבת את החומרים הפעילים לופינביר וריטונביר. בכמה מקומות בעולם בהם סין והודו טופלו חולי קורונה בלופינביר וריטונביר. לופינביר וריטונביר הם מערכבי פרוטאז ומטרתם היא לעצור את השתכפלות הנגיף בתא, תהליך שנעשה ע"י האנזים פרוטאז, אותו הם נועדו לעצור. כאמור, בתרופות אלה נעשה שימוש גם בטיפולים בחולי קורונה, אך למרות פרסומים אודות מקרי הצלחה, כרגע, לא נראה שימשיכו לטפל בתרופות אלה בחולי קורונה. לעומת זאת, באוקספורד, אנגליה יש כוונה להתחיל במחקר בו יעשה השימוש בתרופות אלה.

כרגע, רופאים רבים נמצאים בערפל. כשמופיע נגיף חדש לוקח זמן עד שניתן להחליט מהן התרופות המתאימות ביותר ובמקרה הצורך לבחון תרופות וחיסונים חדשים. משום כך, כיום משתמשים בעיקר בתרופות מוכרות ובטוחות יחסית כאשר בו-זמנית יוצאים לדרך מחקרים חדשים שיעזרו לנו לשפוך אור על דרך הטיפול האידיאלית.

נסיים באזהרה, בשבועות האחרונים היו כמה מקרי מוות בארה"ב כתוצאה ממטופלים שהיו חולי קורונה או שחשדו שהם חולים ונטלו תרופות מסוכנות על דעת עצמם. מיותר לציין שהסיכון במקרים אלה גובר על התועלת. לפני נטילת תרופה, במיוחד כשהדבר קשור בקורונה, התייעצו עם הרופא.

מאמרים:

Basu, M. (2020), "HIV Drug Combo Approved by ICMR for Coronavirus Treatment Fails Clinical Trials in China", The Print, March 24th.

https://theprint.in/health/hiv-drug-combo-approved-by-icmr-for-coronavirus-treatment-fails-clinical-trials-in-china/386865/

Greshko, M. (2020), "What Scientists Do and Don't Know about Treating Coronavirus", National Geographic, March 24th.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/03/as-coronavirus-surges-how-hospitals-are-treating-covid-disease/

Knapton, S. (2020), "HIV Drug to be Trialled on Coronavirus Patients to See If it Can Fight Covid-19", The Telegraph, March 23rd.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/23/hiv-drug-trialled-coronavirus-patients-see-can-fight-covid-19/

דילוג לתוכן