זהירות: אילו מאכלים אסור לשלב עם תרופות מסוימות?

אילו תרופות מתנגשות עם מאכלים מסוימים? מאיזה מזונות כדאי להמנע כדי להפחית התנגשות עם תרופות מסוימות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
אילו מאכלים אסור לשלב עם תרופות מסוימות? צילום:Pixabay Ri Butovg

אילו תרופות מתנגשות עם מאכלים מסוימים? מה המאכלים והחומרים שעלולים ליצור אינטראקציה מזיקה עם תרופות? מאיזה מזונות כדאי להמנע כדי להפחית התנגשות עם תרופות מסוימות? מה לא כדאי לשלב כאשר לוקחים תרופות מסוימים? תרופות רבות מקיימות אינטראקציה עם חומרים כמו ויטמינים, אנזימים ורכיבים במזונות. לכן חשוב לפנות לרופא המטפל ודיאטנית על מנת לוודא מה לא כדאי ומה כן נשלב בתפריט למניעת אינטראקציות.

נציין כי אינטראקציות אלו עשויות להשתנות בהתאם לתרופה הספציפית ולהבדלים אינדיבידואליים. חשוב שנפנה ונקבל מרופא ורוקח ייעוץ מותאם אישית בנוגע לתרופות ואינטראקציות עם מזון. לפניכם פירטנו דוגמאות למזונות מסוימים שיכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות ועלול להשפיע על ספיגתן, יעילותן או להגביר את הסיכון לתופעות לוואי.

תרופות ומאכלים שאסור לשלב

לצד האמור לעיל, הנה כמה דוגמאות כלליות למזונות שעלולים לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות:

1. צמחי מרפא ותבלינים שעלולים להתנגש בתרופות. ראו מטה פירוט לגבי צמחי מרפא אשר עלולים להוביל לאינטראקציה מזיקה עם תרופות. למשל שילוב של ליקוריץ ותרופות כמו קורטיקוסטרואידים, או תרופות משתנות. או לדוגמה שילוב של פרע מחורר- סנט ג'ון וורט' המפחית יעילות גלולות, מדללי דם או תרופות נגד דיכאון.

2. מוצרי חלב: מוצרי חלב, במיוחד חלב, עלולים ליצור אינטראקציה עם תרופות כמו אנטיביוטיקה. מוצרי חלב וחלב עלולים ליצור אינטראקציה עם אנטיביוטיקה כמו טטרציקלינים ופלורוקינולונים ולהפחית את ספיגתם. לכן, בדרך כלל מומלץ ליטול אנטיביוטיקה אלו על בטן ריקה או לפחות כמה שעות לפני או אחרי צריכת מוצרי חלב.

3. מזונות עתירי סיבים: מזונות עתירי סיבים, כגון דגנים מלאים, סובין ופירות וירקות מסוימים, יכולים להאט את ספיגתן של תרופות מסוימות. זה עלול להשפיע במיוחד על  תרופות הדורשות ספיגה מהירה, כגון אנטיביוטיקה או תרופות לבלוטת התריס. חשוב שנעקוב ונקפיד על ההנחיות שסופקו על ידי הרופא והרוקח לגבי מועד צריכת התרופות ביחס לשעת הארוחה והתוויות נגד.

4. אשכוליות ומיץ אשכוליות: אשכולית מכילה תרכובות המעכבות אנזים האחראי על חילוף החומרים של תרופות מסוימות. לכן היא יכולה להוביל לרמות גבוהות מהמתוכנן של התרופה בגוף. זה בתורו עלול לגרום לתופעות שליליות. דוגמאות לתרופות שיכולות לקיים אינטראקציה עם אשכוליות כוללות סטטינים מסוימים המשמשים כתרופות להורדת כולסטרול. גם חוסמי תעלות סידן המשמשים לטיפול בלחץ דם גבוה מתנגשים עם אשכולית או מיץ אשכולזיות. וכך גם מספר תרופות פסיכיאטריות לא מומלצות לצריכה לצד אשכוליות ומיץ אשכוליות.

אולי יעניין אותך גם:

5. אלכוהול: אלכוהול יכול ליצור אינטראקציה עם תרופות שונות. לדוגמה ליצור אינטראקציה מזיקה עם משככי כאבים, כדורי שינה ותרופות נוגדות דיכאון. אלכוהול עלול להגביר את השפעות התרופות מסוימות, להגביר את הסיכון לנזק לכבד ולהחמיר תופעות לוואי. בדרך כלל מומלץ להימנע מאלכוהול בזמן נטילת תרופות, במיוחד כאלו שמזכירות במפורש הימנעות מאלכוהול על התווית.

6. מזונות עשירים בוויטמין K יכולים להפריע ליעילות של וורפרין, תרופה מדללת דם. מזונות עשירים בויטמינים K כוללים קייל, תרד, ברוקולי, כרוב ניצנים, ירוקי קולארד, פטרוזיליה, אפונה ירוקה ומנגולד. ויטמין K ממלא תפקיד בקרישת הדם. צריכת כמויות גבוהות יכולה לנטרל את ההשפעות נוגדות הקרישה של וורפרין, ועלולה להגביר את הסיכון לקרישי דם.

7. מזונות המכילים את חומצת האמינו טירמין יכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות. זה תקף במיוחד למעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOI), המשמשים לדיכאון ולמצבים אחרים. יתרה מזאת, מזונות עשירים בטירמין כמו גבינות מיושנות, בשרים מבושלים ומוצרים מותססים יכולים להוביל לעלייה פתאומית בלחץ הדם, המכונה משבר יתר לחץ דם, בשילוב עם MAOIs.

אינטראקציה מזיקה: שילוב לא טוב של צמחי מרפא ותרופות

צמחי מרפא ותוספי מזון מסוימים גורמים לאינטראקציות. כמה תוספי צמחים ותרופות טבעיות יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות.להלן מפורטות כמה דוגמאות כיצד צמחי מרפא יכולים ליצור אינטראקציה מזיקה עם תרופות:

  • פרע מחורר סנט ג'ון וורט, המשמש בדרך כלל להפרעות במצב הרוח. פרע מחורר יכול להפחית את היעילות של תרופות מסוימות כולל תרופות נוגדות דיכאון, גלולות למניעת הריון ומדללי דם. לכן חשוב להוועץ ברופא ורוקח לגבי כל תוספי תזונה וצמחי מרפא או תרופות חלופיות שאתם נוטלים כדי למנוע אינטראקציות אפשריות.
  • שוש קירח – אקסוס, שורש ליקוריץ או תמצית, יכול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות ועלול להשפיע על יעילותן או להגביר את הסיכון לתופעות לוואי. התרכובת העיקרית בשורש הליקוריץ האחראית לאינטראקציות אלו היא glycyrrhizin. הנה כמה דרכים שבהן ליקריץ יכול להשפיע על תרופות הוא עלול לחזק השפעות של תרופות קורטיקוסטרואידים, כגון פרדניזון או הידרוקורטיזון. הוא עלול להפחית את רמות האשלגן למשל באינטראקציה עם משתנים מסוימים (כדורי מים) המשמשים ליתר לחץ דם או אי ספיקת לב. ליקוריץ יכול לקיים אינטראקציה עם תרופות שונות, כולל תרופות אנטי-סוכרתיות, תרופות מסוימות ללחץ דם (כולל מעכבי ACE), תרופות מסוימות נגד הפרעות קצב ותרופות מסוימות שעברו חילוף חומרים בכבד, כמו כמה סטטינים.
  • גינקו בילובה: גינקו בילובה משמש לעתים קרובות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. הוא עלול לקיים אינטראקציה עם נוגדי קרישה, כגון וורפרין, להגביר את הסיכון לדימום. בנוסף, זה עשוי לקיים אינטראקציה עם תרופות נוגדות דיכאון מסוימות ותרופות להתקפים.
  • אכינצאה: אכינצאה משמשת בדרך כלל לחיזוק המערכת החיסונית ולהקלה על תסמיני הצטננות. זה עשוי לקיים אינטראקציה עם תרופות מדכאות חיסון המשמשות לאחר השתלת איברים ותרופות מסוימות שעברו חילוף חומרים על ידי הכבד.
  • שום: שום ידוע ביתרונותיו הקרדיווסקולריים הפוטנציאליים, אך הוא יכול לקיים אינטראקציה עם תרופות מדללות דם, כגון וורפרין או אספירין, מה שמגביר את הסיכון לדימום. 5. ג'ינסנג: ג'ינסנג משמש בדרך כלל לאנרגיה ותמיכה חיסונית. זה עשוי לקיים אינטראקציה עם תרופות מדללות דם, תרופות מדכאות חיסוניות ותרופות מסוימות לסוכרת.

זיכרו כי הרשימה היא רק חלקית ומשמשת להדגמה. זו לא מהווה רשימה ממצה. לתרופות בודדות עשויות להיות הגבלות או אינטראקציות תזונתיות ספציפיות. זאת בנוסף לאינטראקציות בין תרופות שעליהן חשוב שנקרא ונקפיד. חשוב שנקרא ונקפיד לצרוך תרופות לפי תוויות התרופות, נעקוב אחר הוראות רופא, ונתייעץ עם רוקח או רופא באופן מותאם אישית.

דילוג לתוכן