איך מפחיתים כולסטרול?

איך מפחיתים כולסטרול? איך מורידים כולסטרול רע? מה המאכלים שמפחיתים כולסטרול רע ומורידים את הכולסטרול הכללי ? כיצד להעלות את הכולסטרול הטוב ולהמנע מהרע? מה ניתן לעשות על מנת להפחית כולסטרול בעזרת תזונה, הימנעות מחומרים ותרופות מסוימות ופעילות גופנית?

איך מפחיתים כולסטרול? צילום: bridgesward Pixbay
איך מפחיתים כולסטרול? צילום: bridgesward Pixbay

לפניכם פירוט של דרכים שקשורות לתזונה, למצבים רפואים, תרופות ומחלות שיש לנקוט כדי להפחית את רמות הכולסטרול הרע ולהעלות את הכולסטרול הטוב. כך למשל אכילת מזונות כמו שיבולת שועל, חומוס, דגים או קטניות מעלים את הכולסטרול הטוב. וכך לדוגמה מזונות שהימנעות מאכילתם מפחיתה את הכולסטרול הרע כמו מאכלי חלב וגבינות שומניות, בשר עשיר בשומן, מאכלים מעובדים ודברי מתיקה.

3 שיטות איך מפחיתים כולסטרול?

בנוסף לשיטות תזונתיות קיימות שיטות נוספות איך מפחיתים כולסטרול; ביניהן שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מחומרים כמו אלכוהול ותרופות ושמירה על אבחון, ניטור וטיפול במחלות ומצבים רפואיים כמו סוכרת לא מטופל שמעלה את הכולסטרול או מחלות כליות. לפניכם 3 שיטות איך מפחיתים כולסטרול גבוה

 

1. מאכלים שמפחיתים כולסטרול

תזונה היא כלי ראשון במעלה להורדת כולסטרול רע ולהגברת כמות הכולסטרול הטוב. כך למשל אכילת מאכלים עתירי סיבים תזונתיים ופיטוסטרולים מפחיתים את הכולסטרול. כך, חשוב לאכול קטניות כמו חומוס, עדשים ושעועית. מזונות נוספים כמו לימון, שום ואבוקדו גם הם מעלים את רמות הכולסטרול הטוב. כך גם צריכת שוקולד מריר, שמן זית, דגים כמו פורל וסרדין, סויה ואדממה. לצד זה גם דגנים מלאים כמו אורז חום מלא או שיבולת שועל מסייעים להעלאת רמת הכולסטרול הטוב והפחתת הרע. גם צריכת פירות, אגוזים וגרעינים כמו אגוזי מלך מסייעת להעלאת הכולסטרול הטוב.

מנד, נוכל להוריד את הכולסטרול הרע באמצעות תזונה. למשל נוכל להמנע ממאכלים מסוימים לשם הפחתת הכולסטרול הרע. לדוגמה הפחתת מאכלים ממותקים כמו סוכריות, עוגיות ועוגות. הימנעות ממזונות מעובדים כמו קורנפלקס וגלידות, מאפים וממתקים. הימנעות ממזונות עשירים בשומן כמו בשר עתיר שומן, אוכל מטוגן, מאכלים שומניים הכוללים מרגרינה וחמאה כמו ג’חנון, בורקס, מלאווח, נקניק או חטיפים, יסייעו גם להפחתת הכולסטרול הרע.

עוד בנושא הורדת כולסטרול:

2. פעילות גופנית ושמירה על משקל להפחתת כולסטרול

מחקרים העלו שמי שמתעמל בממוצע 30 עד 45 דקות ביום מפחית את הכולסטרול הרע בגוף באופן מובהק ומעלים את רמות הכולסטרול הטוב. לכן מומלץ לבצע פעילות גופנית סדירה בהתאם למצב הגופני והתפקוד הפיזיולוגי של המטופל באופן סדיר.

לצד פעילות גופנית גם שמירה על משקל גוף תקין, והורדה במשקל למי שסובל מעודף משקל נמצאו במחקר כמועילים להפחתת הכולסטרול הרע.

3. הימנעות מחומרים ותרופות

מעבר לשמירה על משקל תקין ופעילות גופנית ותזונה בריאה להפחתת כולסטרול ניתן לווסת את העלייה בכולסטרול או להפחית את רמתו באמצעות ניטור, אבחון וטיפול בגורמים נוספים המובילים לעודף כולסטרול. כך למשל אבחון וטיפול במחלות כמו סוכרת או זאבת, איידס,  מחלות בכליות או סרטן יכול לשפר את מצב הכולסטרול. זאת כיוון שמדובר במחלות שכאשר אינן מטופלות הן גורמות לעיתים לעודף ברמות הכולסטרול.

לצד זה יש להמנע מחומרים כמו אלכוהול ומעישון כדי להמנע מעודף כולסטרול. אלכוהול נמצא כקשור לעליה ברמות שומני הדם כמו כולסטרול וטריגליצרידים.

חשוב לדעת גם שגם תרופות עלולות להוביל לעלייה בכולסטרול. במקרים אלה ניתן להוועץ ולשנות את התרופות על מנת לווסת את עודף הכולסטרול. כך למשל  תרופות נגד סרטן או תרופות נגד אקנה או לטיפול בהפרעות קצב לב לעיתים מובילות לעליה ברמות הכולסטרול.

חשוב לזכור כי יש לבצע את הפעילות הללו של שינוי תרופתי, שינוי תזונתי, טיפול תרופתי בכולסטרול, שינוי משקל ופעילות גופנית בליווי גורמים רפואיים ומומחים כמו דיאטנית, קרדיולוג, רופא משפחה ואחרים. זאת על מנת להתאים את הטיפול למצב הרפואי והגופני של המטופל, העדפותיו ומאפייניו ושמירה על בריאותו.