איך להוריד טריגליצרידים בדם?

איך להוריד טריגליצרידים בדם? מה הגורמים לטריגליצרידים בדם? כיצד להפחית טריגליצרידים בדם מעבר לפעילות גופנית, הרזיה ושינוי התפריט התזונתי?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
איך להוריד טריגליצרידים בדם? צילום: Pixabay Bessi

איך להוריד טריגליצרידים בדם? מה הם הגורמים לטריגליצרידים בדם? אילו סיבות קיימות לטריגליצרידים מלבד תזונה לא בריאה? כיצד להפחית טריגליצרידים בדם מעבר לפעילות גופנית, הרזיה ושינוי התפריט התזונתי? איך ניתן להוריד שומני דם מסוג טריגליצרידים? מהן הסיבות לטריגליצרידים בדם ברמה עודפת?

רמה תקינה של טריגליצרידים בבגירים היא 150 מ"ג לד"ל . רמת טריגליצרידים בדם של 150-200 מיליגרם לדציליטר כבר נחשבת רמה גבולית גבוהה. ואילו 200-500 מיליגרם לדציליטר נחשבת רמה גבוהה. 500 מיליגרם לדציליטר של טריגליצרידים היא גבוה ומסוכנת.  אך מדוע טריגליצרידים בדם גבוהים אצל אנשים מסוימים ואיך להוריד טריגליצרידים בדם?

טריגליצרידים הם סוג של שומן המצוי בזרם הדם. הללו מהווים מדד חשוב לבריאות הלב. על פי מגוון מחקרים, רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ ובעיות בריאות חמורות אחרות. אמנם שינויים באורח החיים כגון תזונה, שמירה על משקל מאוזן ופעילות גופנית הם הדרך המיטבית להוריד את רמות הטריגליצרידים בדם, קיימים גורמים נוספים שיכולים לתרום לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם. טיפול בגורמים אלה מעניק מענה מקיף יותר לשאלה איך להוריד טריגליצרידים בדם, מעבר לטיפול בסיבות הקלאסיות להם, כמו תזונה לקויה ומיעוט פעילות גופנית.

איך להוריד טריגליצרידים בדם?

מדוע יש טריגליצרידים בדם? כיצד להוריד טריגליצרידים בדם מעבר לשינוי תזונתי או פעילות גופנית? לפניכם רשימה של סיבות ודרכים כיצד להפחית טריגליצרידים בדם:

1. צריכת אלכוהול גבוהה: שתיית אלכוהול מופרזת יכולה להעלות את רמות הטריגליצרידים.

2. חומרים ותרופות מסוימות: חומרים כמו סטרואידים, גלולות נגד הריון או תרופות מסוימות, כגון חוסמי בטא, יכולות להעלות את רמות הטריגליצרידים. לכן חיוני לתת מענה רפואי גם לכך, כגורם אפשרי לטריגליצרידים בדם.

3. מחלת שונות מגבירות טריגליצרידים בדם: לכן טיפול בטריגליצרידים לעיתים מצריך אבחון של המצב הרפואי של החולה וטיפול במחלות אם ישנן. לדוגמה מחלת סכרת שאינה מטופלת. או למשל מחלת כליות יכולה להשפיע על יכולת הגוף לבצע חילוף חומרים של שומנים, מה שמוביל לרמות טריגליצרידים גבוהות.

4. תסמונת מטבולית: תסמונת מטבולית היא מצב המאופיין במקבץ של גורמי סיכון, כולל לחץ דם גבוה, סוכר גבוה בדם, כולסטרול HDL נמוך ועודף שומן מותני. התסמונת המטבולית יכולה להגביר את הסיכון לרמות טריגליצרידים גבוהות. לכן טיפול באבחונה וטיפול בה יועיל להפחתה ברמות טריגליצרידים.

5. מתח: מתח יכול לגרום לגופך לייצר הורמונים שעלולים להוביל לרמות טריגליצרידים גבוהות.

עוד בנושא בריאות, תזונה ושומני דם:

6. תזונה לא בריאה: אכילת תזונה לא בריאה עשירה בשומני טרנס, שומן רוויי, אוכל עתיר פחמימות ומזון מעובד עלולה להוביל לרמות גבוהות של טריגליצרידים. גם צריכה עודפת של קלוריות יכולה גם לתרום לרמות גבוהות של טריגליצרידים. לכן שינוי בתפריט התזונתי יסייע להוריד טריגליצרידים בדם.

7. חוסר בפעילות גופנית: חוסר בפעילות גופנית עלול להוביל לרמות טריגליצרידים גבוהות יותר. וכאן הפתרון הוא פשוט – לעשות פעילות גופנית. זאת לנוכח העובדה שפעילות גופנית סדירה הוכחה כמסייעת בהורדת רמות הטריגליצרידים.

8. השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר עלולים להוביל לעלייה ברמות הטריגליצרידים. וזאת גם אם אתם אוכלים תזונה בריאה ומתעמלים באופן קבוע.

9. הזדקנות וגנטיקה: ככל שאדם מתבגר, רמות הטריגליצרידים שלו נוטות לעלות. בנוסף לגנטיקה יש תפקיד בכמות הטריגליצרידים בדם. לחלק מהאנשים יש נטייה תורשתית לרמות גבוהות יותר של טריגליצרידים בדם, גם כאשר יש להם הרגלי חיים בריאים.

10. גיל המעבר: במהלך גיל המעבר, נשים חוות לעיתים קרובות ירידה בכולסטרול HDL ועלייה ברמות הטריגליצרידים.

אלו הם רק חלק מהגורמים שיכולים לתרום לרמות גבוהות של טריגליצרידים. חשוב להוועץ ברופא המלווה לאבחון, ייעוץ וטיפול מקיף ולא לתת מענה בעצמנו בלבד לעודף רמות הטריגליצרידים שלך. רופא, לרוב קרדיולוג, יסייע  לקבוע דרך פעולה מיטבית איך להוריד טריגליצרידים בדם במענה הוליסטי ובכך להפחית סיכון לשבץ ומחלות לב ומוות.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן