סוכר גבוה- נזקים: מה קורה כשהסוכר בדם גבוה?

מה השפעתו של סוכר על הגוף? מהם הנזקים של סוכר גבוה? מה קורה בגופנו כשרמות הסוכר בדם גבוהות? פירוט של 10 נזקים והשפעות של סוכר גבוה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות המשפחהסכרת
סוכר גבוה- נזקים: מה קורה כשהסוכר בדם גבוה? צילום:Pixabay Ritae

כיצד רמות גבוהות של גלוקוז משפיעות על הגוף? כיצד סוכר גבוה משפיע על כבד שומני? מה הקשר בין צריכת סוכר מופרזת לדלקתיות, עלייה במשקל, גאוט ומחלות אחרות? סוכר מהווה מקור אנרגיה חשוב לגופנו. עם זאת כאשר רמת הסוכר בדם היא גבוה, הדבר משפיע על גופנו במגוון היבטים. אז מהי השפעתו של סוכר על הגוף? מהם הנזקים של עודף סוכר בדם? מה קורה בגופנו כשרמות הסוכר בדם גבוהות? לפניכם פירטנו את מכוון הנזקים וההשפעות של סוכר גבוה.

 

עודף סוכר נגרם כתוצאה מגורמים שונים כמו מיעוט פעילות גופנית, תזונה עתירת פחמימות ואוכל מעובד, מחלות מסוימות, שימוש בתרופות מסוימות, צריכת אלכוהול ועוד. מהם הנזקים של סוכר גבוה? מה קורה בגוף כשהסוכר בדם גבוה? איך משפיע עודף גלוקוז על גופנו? אילו מחלות ומצבים רפואיים נגרמים כתוצאה מסוכר גבוה מתמשך בדם?

סוכר גבוה- נזקים: מה קורה כשהסוכר בדם גבוה?

לפניכם מפורטים חלק מהנזקים המתרחשים בגופנו עקב צריכת סוכר מופרזת מתמשכת:

1. מחלת גאוט : צריכת סוכר משפיעה על עלייה במשקל והשמנת יתר המהווה בתורה גורם סיכון להתפתחות גאוט.

2. התמכרות לסוכר: צריכת סוכר עשויה להוביל להתמכרות פסיכולוגית ועודף צריכת סוכר בדפוס התמכרותי.

3. התפתחות מחלת סוכרת מסוג 2: צריכת עודף סוכר באופן מתמשך ורמות סוכר גבוהות בדם משפיעה על התפתחות עמידות לאינסולין. זה בתורו מגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

4. עודף משקל והשמנה: צריכה יתרה של סוכר עלולה להוביל לעלייה במשקל, שכן עודף גלוקוז בזרם הדם הופך לשומן ונאגר בגוף.

5. דלקתיות: ממצאים מעלים כי עודף סוכר מוביל לדלקתיות כרונית בעצימות נמוכה עד בינונית. דלקתיות הנובעת מעודף סוכר משפיע על מחלות נוספות כמו בעיות לב, סוכרת וסרטן.

6. עששת: עודף סוכר בתזונה משפיעה על התהוות חורים בשיניים ועששת. צריכת סוכר משפיעה על שגשוג חיידקים בחלל הפה היוצרים עששת וחורים בשיניים.

7. דיכאון: ממצאים העלו כי בין דיכאון לבין צריכת סוכר קיים קשר. טיבו של קשר זה של השפעת צריכת סוכר על דיכאון לא הוברר מספיק באופן מחקרי.

סוכר גבוה וסוכרת:

8. מחלת סרטן: צריכת סוכר מובילה לדלקתיות, השמנה וסוכרת. מצבים אלה מובילים לסיכון מוגבר ללקות בסרטן. כך, ממצאים מחקריים מצביעים על הקשר בין צריכת סוכר מופרזת והשמנת יתר לסיכון מוגבר לסרטן לבלב וסרטן המעי הגס.

9. סוכר ודיכאון: מחקרים הראו כי קיים קשר מורכב בין צריכת סוכר ודיכאון. ואולם, האופי המדויק של קשר זה עדיין לא הוברר במחקר המדעי בתחום.

10.כבד שומני: רמות גלוקוז גבוהות יכולות לתרום להתפתחות כבד שומני, מצב המכונה מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD). NAFLD מאופיין בהצטברות שומן בכבד. מצב זה עלול להוביל לדלקת ולנזק לכבד לאורך זמן. ישנם שני סוגים עיקריים של כבד שומני לא אלכוהולי. כבד שומני לא אלכוהולי הינו מצב שפיר יחסית שבו שומן מצטבר בכבד אך אינו גורם לדלקת או נזק לכבד. זה קשור לעתים קרובות להשמנה, עמידות לאינסולין ורמות גלוקוז גבוהות בדם.

לעומת זאת Steatohepatitis לא אלכוהולית NASH הוא שלב שמעבר לכבד שומני לא אלכוהולי. מדובר בצורה חמורה יותר של המחלה. NASH כרוך לא רק בהצטברות שומן אלא גם בדלקת ובפגיעה בתאי הכבד. NASH יכול להוביל לצלקות של הכבד (פיברוזיס), שחמת, ואולי אפילו סרטן הכבד.

רמות גבוהות של גלוקוז יכולות לתרום לכבד שומני באמצעות מספר מנגנונים. אחת הדרכים העיקריות היא על ידי התפתחות תנגודת לאינסולין, כאשר התאים נעשים פחות מגיבים לפעולות האינסולין. תנגודת לאינסולין קשורה לעתים קרובות להשמנה ולתסמונת מטבולית, שהם גורמי סיכון לכבד שומני לא אלכוהולי.

כאשר מתרחשת תנגודת לאינסולין, הלבלב מייצר יותר אינסולין כדי לפצות על כך. זה מוביל לרמות אינסולין גבוהות יותר בדם. הדבר מעורר לעתים את הכבד לייצר יותר שומן ולתרום להצטברות שומן בכבד. בנוסף, רמות גבוהות של גלוקוז יכולות להגביר את ייצור הטריגליצרידים. זה בתורו, מקדם שחרור חומצות שומן מרקמת השומן, ותורם עוד יותר להצטברות שומן בכבד.

דילוג לתוכן