האם ספורט מוריד לחץ דם?

מה השפעתה של פעילות גופנית על לחץ הדם שלנו? מה המחקרים מראים לגבי השפעת פעילות ספורטיבית על לחץ דם? כיצד ספורט משפיע וקשור ללחץ דם נמוך? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
האם ספורט מוריד את לחץ הדם? צילום: David Mark Pixabay

מה השפעתה של פעילות גופנית על לחץ הדם שלנו? מה המחקרים מראים לגבי השפעת פעילות ספורטיבית על עודף לחץ דם? האם ספורט מוריד לחץ דם? כיצד ספורט משפיע על לחץ דם נמוך? ממצאי מחקרים מגוונים מצביעים על כך שלחץ הדם שלנו מושפע מפעילות גופנית. פעילות גופנית מפחיתה את הנוקשות של כלי הדם שלנו. כך, היא גורמת לדם לזרום בצורה קלה יותר. זרימת קלה זו מובילה לירידה בלחץ הדם. אז איך ההשפעה מתרחשת? כיצד הספורט משפיע על לחץ הדם?

בכל מקרה, לפני שמחפשים פתרונות כמו ספורט להורדת לחץ הדם או שינוי תזונתי, חשוב לפנות לאבחון רפואי; אם הינך סובל מיתר לחץ דם או מלחץ דם נמוך עליך לפנות לקבלת ייעוץ, אבחון וטיפול רפואי מותאם מרופא מומחה. הסיבות לעודף לחץ דם מגוונות ונובעות מגורמים כמו מחלות, שימוש בתרופות, תזונה או לחץ נפשי. עיושון, צריכת אלכוהול, השמנה, בעיות נשימה לצד שימוש בחומרים כמו קפאין וממריצים עשוי להוביל גם הוא ללחץ דם גבוה.

לכן חשוב לפנות לקבל מרופא מומחה ייעוץ ואבחון יסודי על מנת שנוכל לטפל בבעיה כראוי. כך גם טיפול בלחץ דם נמוך מצריך בירור, אבחון וייעוץ רפואי יסודי.  כמו כן, למרות השפעתה של פעילות גופנית בטווח הרחוק על הפחתת לחץ הדם, חשוב להוועץ ברופא מומחה להתאמת הפעילות המותרת למצב הרפואי. זאת כיוון שבשעת הפעילות הספורטיבית לחץ הדם עולה, לעיתים באופן חריג באופן שיכול להיות מסוכן. חשוב גם להעזר במאמן כושר לבניית תכנית אימון בהתאם להתוויות הרפואיות. זאת במיוחד למבוגרים ולסבולים מלחץ דם גבוה ומחלות רקע להתאמתה אישית של תכנית האימון לפעילות ספורטיבית בעצימות נמוכה לנוכח המגבלות והסיכונים.

האם ספורט מוריד את לחץ הדם?

אך האם ספורט מוריד לחץ דם למי שסובל מעודף לחץ דם כפי שהתגלה במחקרים? כיצד פעילות גופנית משפיעה על לחץ הדם? האם ספורט מוריד לחץ דם באופן כללי? בטווח הארוך, לבד מהשפעת הפעילות הגופנית על גמישות העורקים המובילה להורדת לחץ הדם, הספורט משפיע גם על הלב. ממצאים מדעיים מוכיחים כי פעילות ספורטיבית סדירה משפיעה על בריאות הלב ועל כלי הדם שלנו. פעילות גופנית משפיעה על יכולותיו של הלב. ספורט מאמן את הלב כשריר לדחוף יותר דם לתוך כלי הדם בפחות מאמץ. כתוצאה מכך, הלחץ על כלי הדם פוחת. זה בתורו מוריד את לחץ הדם.

לצד זה חשוב לזכור כי במהלך פעילות גופנית עצמה לחץ הדם עולה. במהלך ספורט עולה לחץ הדם כדי לאפשר ליותר דם לזרום אל הגוף עם חומרי הזנה וחמצן לשרירים המתאמצים. לכן התאמת הפעילות ועצימותה בעזרת רופא מומחה מהווה תנאי חשוב להתחלת פעילות ספורטיבית. הגם שיש הסובלים מעלייה חריגה של לחץ הדם בשעת פעילות גופנית, באופן המחייב התייחסות וטיפול.

לחץ דם גבוה:

כמו כן חשוב לזכור שפעילויות גופניות בהן ישנו פרץ של פעילות בבת אחת שיכול להשפיע על הלחץ על כלי הדם, הן מסוכנות במיוחד ולגרום להתקף לב או שבץ למי שסובל מלחץ דם גבוה. למשל הרמת משקולות, סקוואש, צניחה, ריצת ספרינט או צלילה. זאת במיוחד לאנשים אשר לדוגמה סובלים מלחץ דם ומחלות רקע, מצוים בסיכון לשבץ מוחי או חולי סוכרת. לכן, כאמור חשוב להוועץ בגורמים מקצועים לשם קביעת התכנית הספורטיבית.

ממצאים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית מפחיתה משמעותית את הסיכון ליתר לחץ דם. אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית על בסיס קבוע, מצויים בסיכון מופחת מאד לפתח לחץ דם גבוה. מנגד, אנשים הממעטים בפעילות גופנית מצויים בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם.

לסיכום, הפעילות הגופנית מגבירה באופן מיידית לחץ דם. לכן נדרשת זהירות והתאמת תכנית הספורט וליווי מקצועי למטופל, במיוחד בעלי מחלות רקע ויתר לחץ דם. לצד זה, ספורט משפיע בטווח הארוך על הפחתת לחץ הדם. לביצוע של פעילות גופנית, כולל ספורט, יכולה להיות השפעה חיובית על רמות לחץ הדם. פעילות גופנית עוזרת לשפר את בריאות הלב וכלי הדם, מה שיכול להפחית את הסיכון ליתר לחץ דם ולמצבים נלווים כגון מחלות לב ושבץ מוחי. במהלך פעילות גופנית, קצב הלב וזרימת הדם עולים, מה שעוזר לשפר את הגמישות והתפקוד של כלי הדם. זה יכול להוביל לירידה בלחץ הדם לאורך זמן. בנוסף, פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור להפחית את רמות הלחץ, שהוא גורם חשוב נוסף בשמירה על לחץ דם בריא. עם זאת, חשוב לציין שהשפעות הספורט על לחץ הדם עשויות להשתנות בהתאם לגורמים אינדיבידואליים כמו גיל, רמת כושר ומצב בריאותי.

לצד פעילות ספורטיבית, כאמור חשוב לאבחן ולטפל בגורמי יסוד אחרים מלבד אורח חיים יושבני והעדר פעילות גופנית הקשורים לעודף לחץ הדם. למשל שינוים באורח החיים, תזונה, עישון וצריכת אלכוהול והשמנת יתר הקשורים לעודף לחץ דם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן