המינרל הייחודי שמסייע לרזות, מונע זיהומים ומשפר תפקוד שכלי ובאיזה מאכלים הוא מסתתר

מיהו המינרל הייחודי שמסייע לרזות? מהו המינרל הנפוץ שמונע זיהומים ואנמיה? מיהו אותו מינרל מיוחד שמשפר תפקוד שכלי ? ובאיזה מאכלים הוא מסתתר ? 

תזונה
ברזל - המינרל הייחודי שמסייע לרזות, מונע זיהומים ומשפר תפקוד שכלי ובאיזה מאכלים הוא מסתתר? צילום: Robert Owen-Wahl Pixabay

מיהו המינרל המיוחד שמועיל בהרזייה ושמירה על משקל מאוזן? במניעת זיהומים ובאילו מאכלים יש אותו? מה המינרל שעוזר לשיפור תפקוד המוח? מהו המינרל המוכר שמסייע במניעת אנמיה? זהו ברזל!
ברזל – הוא מינרל חשוב לבריאות מיטבית. ברזל, מצוי בשפע בטבע, וממלא תפקיד מכריע בשמירה על איזוני הגוף. החל מוויסות החמצן בדם ועד לתפקוד תקין של התאים, ברזל הוא רכיב תזונתי חיוני שאין להתעלם ממנו. לכן חשוב לוודא שהוא נמצא בתפריט היומי של כל אחד ואחד מאיתנו. קראו בהמשך המאמר גם באיזה מאכלים הברזל נמצא.

הברזל לוקח חלק נכבד בתהליך העברת החמצן בכל חלקי מערכת הדם, והימצאותו חיונית לתפקוד תקין של מחזור הדם והחמצן. ברזל הוא רכיב מרכז בהמוגלובין. המוגלובין מהווה את החלבון שאחראי על הובלת חמצן מהריאות לכל תאי הגוף. ללא כמות מספקת של ברזל, האיברים והרקמות שלנו יכולים לסבול ממחסור בחמצן. זה מוביל לעייפות, חולשה ואף פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי. על ידי הבטחת צריכה בכמות מספקת של ברזל, כחלק מהתפריט היומי שלנו, אנו יכולים לשמור על רמות אנרגיה גבוהות ולשפר ולהוביל לתפקוד מיטבי של המוח.

המינרל הייחודי שמסייע לרזות, מונע זיהומים ומשפר תפקוד שכלי ובאיזה מאכלים הוא מסתתר

מהן תועלותיו של הברזל? למה ברזל מועיל לנו? מה טוב בברזל ואיך כדאי לצרוך אותו?

1. ברזל מונע אנמיה: לברזל תפקיד חיוני גם בייצור תאי דם אדומים, שהינם אחראים על הובלת חמצן לרקמות שלנו. ללא כמות מספקת של ברזל, היכולת של הגוף שלנו לייצר מספר תאי דם אדומים בריאים יורדת. מצב זה נקרא – אנמיה, מחסור בברזל. תסמינים של אנמיה כוללים עור חיוור, קוצר נשימה, סחרחורת ומערכת חיסונית מוחלשת. על ידי שילוב מזון עשיר בברזל בתזונה שלנו, אנו יכולים למנוע אנמיה ולשמור על מערכת חיסונית חזקה.

2. ברזל שומר על משקל תקין וחילוף חומרים: מלבד החלק שיש לו בתהליכי החמצון ומערכת הדם, לברזל יש עוד כמה יתרונות. הברזל יעיל ביותר לתהליכי חילוף חומרים. הברזל מסייע בייצור אנזימים המעורבים בתגובות מטבוליות שונות, כולל חילוף החומרים של חלבונים, פחמימות ושומנים. חילוף חומרים תקין מספק את כמות האנרגיה הנדרשת לגוף האדם, יעיל בספיגת חומרים תזונתיים ומשפר את השמירה על המשקל.

3. ברזל מועיל נגד זיהומים: הברזל תורם גם לתפקוד תקין של מערכת החיסון. הברזל עוזר בייצור של תאי דם לבנים. תאים אלה אחראים להגנה מפני זיהומים ומחלות. צריכה מספקת של ברזל עוזרת אם כן, גם בשיפור תפקוד המערכת החיסונית שלנו ומסייעת להגן עלינו יותר מלהידבק במחלות.

4. ברזל ובריאות המוח: ממצאים מחקריים הצביעו על קשר בין צריכת ברזל של האם בהמלך ההריון על בריאות העובר והתינוק. ובנוסף ממצאי מחקרים שונים מצאו קשר בין שיעור הברזל לבין ביצועים שכליים. 

באילו מאכלים יש ברזל?

ברזל מן החי

עכשיו, אחרי שמי שקרא את המבוא מבין כבר את חשיבות הברזל בתפריט היומי שלנו. אך באיזה סוגי מאכלים יש כמות ברזל גבוהה ?
את הברזל ניתן לספק גם באכילת מקורות אוכל מן הצומח, וגם במקורות אוכל מן החי. יש הסבורים כי הגוף של האדם סופג בצורה יעילה יותר את הברזל שמגיע מן המקור החי. מקור ברזל גבוה ניתן למצוא בבשר כזה כמו בשר בקר, בשר כבש, עופות ופירות ים כמו צדפות, סרדינים ודגי סלמון. לצד זה נזכור כי צריכת בשר מהחי טומנת בחובה סכנות למחלות לב וסרטן.

ברזל מן הצומח

הצמחוניים שבנינו, יכולים לספק את הצורך של הגוף בברזל גם במקורות מזון מן הצומח. קטניות, כמו עדשים, חומוס ושעועית נחשבים למקורות ברזל מצוינים.
נוכל למצוא ברזל גם בירקות עליים ירוקים. למשל, תרד, קייל וברוקולי. הללו מכילים אף הם כמות ברזל גבוהה. כמו כן, אגוזים וזרעים, במיוחד זרעי דלעת, דגנים ושומשום עשירים בברזל.
למי שמשלב ברזל בתפריט היומי שלו, אך יש לו בעיות בספיגת הברזל, בעיקר בברזל במקורות מן הצומח, מומלצת לצרף לארוחה מאכלים העשירים בויטמין C. ויטמין C עוזר לספיגת הברזל מן הצומח בקלות רבה יותר. כך ששילוב מזון עשיר בברזל ביחד עם פירות הדר, פירות יער, עגבניות או פלפלים יכולים לשפר משמעותית את ספיגת הברזל.

ברזל כתוסף תזונה

למי שרוצה לעלות ולשפר את כמות הברזל ולוקח תוספי תזונה, ההמלצה היא תמיד להיוועץ תחילה עם הרופא המטפל. לעיתים לתוספי תזונה יש תופעות לוואי המצורפות כהסבר לתוסף עצמו והן מגוונות ועלולות לגרום להשפעה מזיקה על מי שסובל ממצבים רפואיים או מחלות או נוטל תרופו תאו תוספים אחרים. ההמלצה תקפה במיוחד למי שסובל מבעיות כלשהן, כמו לחץ דם, למי שבהריון, לסובלים ממחלות או תסמינים של מחלה ועוד. לכן ההמלצה היא תמיד להיוועץ עם רופא לפני השימוש.

נסכם כי ברזל הוא מינרל הכרחי לתפריט היומי של האדם, העוזר גם בהולכת החמצן, יצור תאי דם ותאים חיסוניים, מחזק את התחושה הכללית של הבריאות ולכן מומלץ לצרוך אותו במזון בתבונה לבריאות מיטבית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן