התבלין האהוב כנגד השמנה, דכאון, בעיות עור ועיכול, אלצהיימר ומחלות לב

מהו הצמח התבלין המועיל להפחתת סיכון למחלת אלצהיימר וכנגד מחלות לב? מיהו התבלין האהוב המסייע להורדה במשקל וכנגד סרטן, בעיות עור ועיכול?

תזונה
התבלין האהוב להרזייה, הפחתת תסמיני דכאון, כנגד בעיות לב, עיכול, עור ואלצהיימר. צילום: Bernadette Wurzinger from Pixabay

מיהו התבלין האהוב המסייע להרזייה וכנגד השמנה? מהו תבלין השורש שמסייע כנגד דיכאון והפרעות מצב רוח? מיהו התבלין הטעים המועיל נגד סרטן, בעיות עיכול ומסייע בבריאות העור? מהו הצמח המשמש בבישול המועיל להפחתת סיכון למחלת אלצהיימר וכנגד מחלות לב וכלי דם?

רבים מייחסים לצמחי מרפא, תוספים, תרופות טבעיות ותבלינים שונים השפעות מועילות על גופנו. עם זאת לפני שנפרט על התבלין הטעים המועיל לבריאות, נציין כי יש לפנות לקבלת ייעוץ והתאמה למאפייני המטופל, לפני שנפנה לשימוש בתוספים, צמחי מרפא או טיפולים משלימים. אבחון וייעוץ המזהים את גורם הבעיה ומטפלים באופן יסודי בו, והתאמת הטיפול למצב המטופל ומאפייניו מהווים נדבך מקדמי חשוב.  אז מיהו אותו תבלין המועיל כנגד מחלות כמו סוכרת, סרטן, דיכאון ומועיל להרזיה?

התבלין האהוב להרזייה, הפחתת תסמיני דכאון, כנגד בעיות לב, עיכול, עור ואלצהיימר

אז מהו הצמח המועיל להפחתת סיכון למחלת אלצהיימר וכנגד מחלות לב וכלי דם? מיהו התבלין האהוב המסייע להורדה במשקל וכנגד סרטן, בעיות עור ועיכול?

תבלין זה הוא הכורכום הטעים המכיל את החומר הפעיל כורכומין בעל סגולות הפלא. כורכום, ידוע מדעית בשם Curcuma longa. הוא צמח עשבוני רב שנתי שמקורו בתת היבשת ההודית ובדרום מזרח אסיה. כורכום שימש במשך מאות שנים ברפואה האיורוודית והמסורתית בשל ההיסטוריה העשירה של סגולותיו רפואיות. הצבע הצהוב התוסס של הכורכום וטעמו החם והאדמתי הופכים אותו לתבלין פופולרי במאכלים קולינריים ולמרכיב מוערך בתרופות טבעיות.

המרכיב המרכזי שאחראי על היתרונות הרפואיים של הכורכום הוא כורכומין. כורכומין מהווה תרכובת ביו-אקטיבית בעלת תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון חזקות. ידוע כי כורכומין מווסת מספר מסלולים מולקולריים המעורבים בדלקת. זה הופך את הכורכום לצמח מרפא בעל ערך כפי שהוכח גם במחקרים מדעיים רבים.

אחד היישומים הידועים ביותר של כורכום הוא תפקידו כחומר אנטי דלקתי טבעי. מאמינים שדלקת כרונית היא השורש של מחלות רבות. למשל דלקת פרקים, מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן. כורכומין בכורכום מעכב את הפעילות של מולקולות דלקתיות בגוף. הוא מפחית דלקות ומספק הקלה לאנשים הסובלים ממצבים דלקתיים. לדוגמה הוא עשוי להועיל בהפחתת תסמיני דלקת מפרקים שגרונית ואוסטיאוארתריטיס.

בכורכום מצויות תכונות נוגדות חמצון. הללו מסייעות בהגנה על הגוף מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים מזיקים, התורמים להזדקנות ולהתפתחות מחלות כרוניות. על ידי ניקוי הרדיקלים החופשיים הללו, כורכומין בכורכום מסייע במניעת מתח חמצוני ותומך בתהליכי ניקוי הרעלים הטבעיים של הגוף.

התבלין כנגד סוכרת, בעיות לב, השמנה ועודף משקל, בעיות קוגניטיביות ועוד

מהם יתרונות המפתח של הכורכום? כיצד כורכומין מועיל לבריאות ? לפניכם מספר תכונות המיוחסות לכורכום כתרופת סבתא וכפי שהוכח לעיתים גם בממצאים מדעיים במחקר:

1. חוקרים הראו כי לכורכום יתרונות פוטנציאליים לבריאות הלב. הוא עשוי להוריד את רמות הכולסטרול LDL, להפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם ולשפר את תפקוד כלי הדם. תופעות אלו עשויות לתרום לירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם כגון התקפי לב ושבץ מוחי.

2. כורכום זכה לתשומת לב בזכות הפוטנציאל שלו במניעה ובניהול סוגים מסוימים של סרטן. ממצאים מדעיים מצביעים על כך שכורכומין יכול לעכב את הצמיחה והתפשטות של תאים סרטניים ואף לגרום לאפופטוזיס (מוות תאי) בתאי סרטן. בעוד שדרוש מחקר נוסף בתחום זה, כורכום מראה הבטחה כטיפול משלים למניעה וטיפול בסרטן.

3. בנוסף, כורכום שימש באופן מסורתי לתמיכה בבריאות הכבד. הוא משפר את יכולתו של הכבד לנקות חומרים מזיקים ומקדם את התחדשות תאי הכבד. הוא יכול להיות מועיל עבור אנשים עם מחלות כבד או אלה שנחשפים לרעלים באופן קבוע.

4. היתרונות של כורכום נוגעים גם לבריאות המוח וכנגד תסמיני דיכאון. נמצא כי כורכומין חוצה את מחסום הדם-מוח. כך, הוא יכול לסייע בהגנה על תאי המוח מנזק, להפחית דלקות ולשפר את התפקוד הקוגניטיבי. כורכומין נמצא כמסייע נגד תסמיני דיכאון. כמו כן, כמה מחקרים מצביעים על כך שלכורכום יש פוטנציאל במניעה או אפילו בטיפול במחלות ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון.

עוד בנושא תזונה מרפאת:

5. יתר על כן, כורכום שימש לתמיכה בבריאות מערכת העיכול. זה מסייע בהפחתת תסמינים של הפרעות עיכול, נפיחות וגזים. כורכום ממריץ את ייצור המרה, המסייע לעיכול שומן, ועשוי לסייע בהקלת תסמינים של תסמונת המעי הרגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD).

6. התכונות האנטי-מיקרוביאליות של הכורכום הוכרו גם כן. זאת באופן המסייע גם לבריאות העור. כורכום עשוי לעזור להילחם נגד זיהומים חיידקיים, ויראליים ופטרייתיים. זה הופך אותו לתרופה טבעית בעלת ערך עבור בעיות עור שונים, כגון אקנה, אקזמה ופסוריאזיס.

7. לכורכום עשוי להיות יתרונות פוטנציאליים לירידה במשקל. כורכומין, התרכובת הפעילה בכורכום, נמצאה כמסייעת בניהול משקל על ידי סיוע בוויסות חילוף החומרים, הפחתת דלקת ושיפור רגישות לאינסולין. בנוסף, יכולתו של הכורכום לדכא את התיאבון ולבלום את התשוקה למזונות לא בריאים עשויה לסייע במאמצי הירידה במשקל.

8. כורכום נחקר על הפוטנציאל שלו לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם ולסייע בניהול סוכרת. כורכומין, המרכיב הפעיל בכורכום, עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין, לשפר את חילוף החומרים של גלוקוז ולהפחית דלקת. תכונות אלה עשויות להועיל לאנשים עם סוכרת. עם זאת, חשוב לציין שאין להשתמש בכורכום כתחליף לטיפול רפואי או תרופות לסוכרת או למחלות אחרות.

צריכה נכונה של כורכום

חשוב לציין שכורכום לבדו אינו פתרון קסם לירידה במשקל, הפחתת סוכר, פתרון מחלות לב או בעיות עיכול. תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה, לצד אבחון וטיפול רפואי עדיין מהווים נדבך חשוב.

בעוד שכורכום מציע יתרונות בריאותיים פוטנציאליים רבים, חשוב לציין שהספיגה והזמינות הביולוגית של הכורכומין נמוכות יחסית. שילובו עם פלפל שחור, המכיל פיפרין, יכול לשפר את ספיגת הכורכומין באלפי אחוזים! בנוסף, צריכת כורכום עם שומן יכולה גם להגביר את ספיגתו. לחלופין, מוצעים בשוק תוספי כורכומין המנוסחים עם זמינות ביולוגית משופרת.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן