מהן המחלות שפוגעות בתפקודי הכבד?

איך מזהים פגיעה בתפקודי כבד? אילו סוגים של מחלות פוגעות בכבד? מהם תפקידיו של הכבד ועל מה מצביעות בדיקות תפקודי כבד?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעבדיקות דם
מהן המחלות שפוגעות בתפקודי הכבד? צילום:Pexels Tanja Nikolic

במאמר זה נציג את תפקידי הכבד בגוף ואת הפגיעה של מצבים רפואיים שונים ומחלות שונות בתפקודי הכבד. אלו עשויים להיות גורמים ישירים כמו מחלות כבד ספציפיות או מחלות אחרות הפוגעות בו באופן עקיף.

הכבד ותפקידיו

לכבד תפקידים מרכזיים וקריטיים בגוף האדם. הוא אחד מהאיברים הגדולים ביותר המרכיבים את גופנו. בין תפקידיו נמצאים האחריות על תהליך חילוף החומרים בגוף והמרתם לאנרגיה זמינה לפעילות ואבני בניין לתהליכים השונים. תפקיד עיקרי נוסף של הכבד הוא תמיכה במערכת החיסונית על ידי סינון רעלים וחומרים מזיקים מהדם. בין השאר, הכבד אוגר בתוכו חומרים חשובים כמו ברזל, גליקוגן וחומרים הכרחיים נוספים לאחר פירוקם.

רקמת הכבד מתאפיינת ביכולת ריפוי הטובה יותר באופן משמעותי מרקמות הגוף האחרות. רקמת הכבד מסוגלת להתחדש בקצב מהיר. היכולת הזו מאפשרת תהליכי החלמה יעילים יותר כשמדובר על פגיעה בכבד (במקרים שאינם בלתי הפיכים).

אילו סוגים של מחלות פוגעות בכבד?

ישנם מספר סוגים של מחלות כבד. נהוג לחלק את אלו על פי סוג הפגיעה שהן יוצרות לאיבר:
• מחלות גנטיות – מחלות שמקורן בפגם גנטי כמו מחלת וילסון, מחלת גושה, סיסטיק-פיברוזיס, המוכרומטוזיס ועוד.
• מחלות אוטואימוניות – קבוצה זו כוללת מחלות כבד הגורמות לפגיעה בתאים או בצינורות המרה כמו שחמת מרתית.
• מחלות זיהומיות – קבוצה זו כוללת וירוסים וטפילים התוקפים באופן ייחודי את הכבד כמו הפטיטיס A, B,C ו-D (דלקת כבד נגיפית), מונונוקליאוזיס, CMV ועוד.

ישנן מחלות אחרות הפוגעות בתפקודי הכבד גם באופן עקיף, במסגרת פגיעה במספר רב של איברים בגוף. מחלות אלו ומחלות כבד גורמות לנזק מתמשך לאיבר, בקצב המשתנה מאיטי למהיר במיוחד. ככל שקצב הפגיעה של המחלה בכבד יהיה מהיר יותר, כך תפקוד הכבד יינזק באופן בלתי הפיך.

מה עוד פוגע בתפקודי כבד?

בהמשך לאמור בפסקה הקודמת, ישנם מצבים רפואיים ומחלות נוספות המשפיעות על תקינות הכבד ותפקודו. היות ואחד מתפקידיו המרכזיים של הכבד הוא לסנן רעלנים אל מחוץ למערכת הדם, עומס של חומרים הדורשים פירוק עלול להוביל להרעלה ופגיעה בכבד. חומרים אלו יכולים להיות משקאות אלכוהוליים, תרופות וחומרים אחרים כמו עופרת וכספית. על כן נהוג להזהיר מפני צריכה מופרזת של אלו.

כבד שומני גם היא מחלת כבד העשויה לפגוע באופן קשה בתפקוד האיבר. זוהי אחת מהמחלות השכיחות בעולם שמהותה הצטברות שומן בתאי הכבד. אליה מתלווים מצבים רפואיים כמו השמנת יתר, סוכרת או טרום סוכרת, התסמונת המטבולית ועוד. לצד כל אלו, גם גידולים (שפירים או ממאירים) בכבד יפגעו בתפקודו התקין.

איך מזהים פגיעה בתפקודי כבד?

פגיעה בכבד ניתן לזהות על ידי ממצאים חוזרים וממושכים של עלייה בתפקודי כבד. פגיעה קשה יותר נקראת שחמת הכבד ובדרך כלל הפתרון היחיד עבורה יהיה השתלת כבד.
לאור תפקידו של הכבד כמייצר של חומרים הכרחיים כמו אלבומין למניעת הצטברות של נוזלים בגוף או חלבונים המשויכים למערכת החיסון, ניתן לזהות פגיעה בתפקודי כבד גם על פי ערכים א-נורמליים של אלו בדם. לצד הבדיקות המדויקות, ניתן לחשוד בפגיעה בתפקודי כבד גם על סמך ממצאים של דימומים, בצקות ושינויים במצב ההכרה.

בדיקות תפקודי כבד כוללות בין השאר בדיקות דם ושתן ובדיקות דימות. בדיקות הדם יבחנו את ריכוזם של אנזימי הכבד (ALT, AST, GGT ו-Alk). אלו מעידים על תפקודי כבד ותפקוד המרה.
עלייה בריכוזם של האנזימים האלו בדם עלולה להעיד על פגיעה בכבד כתוצאה ממחלת כבד או מחלה אחרת הפוגעת בו בעקיפין כמו מחלות עצם, לב או שרירים, השמנת יתר, בלוטת התריס ועוד.

כתבה זו היא תוכן ממומן.

דילוג לתוכן