נפיחות וגזים בבטן: איזה מאכלים גורמים לגזים?

אילו מאכלים גורמים לגזים בבטן? ומה ניתן לעשות כדי להפחית גזים? מהם המזונות שמובילים לכאבי בטן מגזים, נפיחות וגזים?

דקל שחף

עודכן בתאריך

מדעדיאטה והרזיה
אילו מזונות גורמים לגזים, חוסר נוחות ונפיחות בבטן. צילום: Robert Owen-Wahl from Pixabay

אילו מאכלים גורמים לגזים בבטן? ומה ניתן לעשות כדי להפחית גזים? אילו מאכלים גורמים לנפיחות? מהם המזונות שמובילים לכאבי בטן מגזים, נפיחות וגזים? האם ירקות כמו ברוקולי וכרובית קשורים לגזים בבטן? כיצד משקאות מוגזים יכולים להשפיע על הבטן והנפיחות? האם חיטה יכולה להוביל לגזים? האם שעועית באמת גורמת לגזים, נפיחות וחוסר נוחות בבטן?

בעיות גזים, המאופיינות בנפיחות יתר, גיהוקים וגזים, עלולות להיות לא נוחות ומטרידות. הבנת הגורמים הפוטנציאליים לגזים במערכת העיכול יעולה לסייע לנהל את התזונה באופן שישפיע על בעיה זו. במאמר זה, נחקור מאכלים שגורמים לגזים או נפיחויות בבטן באופן שכיח. זאת תוך שנתמקד במזונות ומשקאות הידועים כגורמים לגזים ונפיחות. לצד זה חשוב לציין כי אם אתם סובלים מבעיה במערכת העיכול, גזים, נפיחות או חוסר נוחות שאינה חד פעמית או אגבית למזון כזה או אחר שאתם משייכים לכאב, פנו לייעוץ ואבחון רפואי.

אילו מזונות גורמים לגזים, חוסר נוחות ונפיחות בבטן

בעיות גזים מתרחשות כאשר עודף גז מצטבר במערכת העיכול, מה שמוביל לאי נוחות והתנפחות. מספר גורמים תורמים להיווצרות גזים, כולל אוויר שנבלע, חיידקים ונגיפים או פירוק מזון לא מעוכל על ידי חיידקי מעיים ותהליך התסיסה במעי הגס. עם זאת, אחד הגורמים העיקריים הוא צריכת מזונות ומשקאות מסוימים הידועים בתכונותיהם הגורמות ליצירת גזים במערכת העיכול.

אז אילו מאכלים מובלים לנפיחות בבטן וגזים? מה המאכלים שגורמים לגז ונפיחויות ? אילו מזונות ומשקאות גורמים לגזים ונפיחות? להלן רשימה של מזונות המובילים לכך:
1. קטניות: קטניות, כמו שעועית, עדשים וחומוס, ידועות לשמצה כגורמות לגזים. מאכלים אלה מכילים כמויות גבוהות של פחמימות מורכבות הנקראות אוליגוסכרידים. פחמימות אלו אינן מתעכלות בקלות במעי הדק. במקום זאת הן עוברות תסיסה במעי הגס. זה מוביל לייצור גזים. השרייה, הנבטה או שימוש בחומרים טבעיים להפחתת התופעה יכולים לסייע בהפחתת היווצרות גזים.

2. ירקות מצליבים: ירקות כמו ברוקולי, כרובית, כרוב וכרוב ניצנים עשירים בתרכובות המכילות גופרית. הללו נקראים ירקות מצליבים. בעוד הירקות הללו מציעים יתרונות בריאותיים רבים, הם יכולים גם לתרום לגזים ולנפיחות. פירוק התרכובות הללו על ידי חיידקי מעיים מייצר גז כתוצר לוואי.

מה מסייע להפחתת הגזים בעקבות צריכת ירקות מצליבים? לעיתים בישול קצר, הקפצת האוכל או אידוי יכולים לסייע לעיכול שלהם.

3. משקאות מוגזים: משקאות מוגזים, כולל סודה, מים מוגזים ומשקאות תוססים, מכניסים גזים נוספים למערכת העיכול. גז הפחמן הדו חמצני במשקאות אלו עלול לגרום לנפיחות ואי נוחות. בחירה בחלופות לא מוגזות או הפחתת צריכת משקאות מוגזים יכולה לעזור להקל על בעיות גזים.

4. בצל ושום: בצל ושום, למרות הטעם שהם מעניקים למאכלים שונים, הללו מכילים סוג של פחמימה הנקראת פרוקטנים. ידוע כי פרוקטנים מתעכלים בצורה פחות אופטימילית על ידי אנשים מסוימים. זה בתורו מוביל לייצור גזים מוגבר אצל אנשים אלה.

בישול יסודי של בצל ושום עשוי לעזור להפחית את ההשפעות על ייצור הגזים שלהם.

עוד בנושא תזונה ובריאות:

5. מוצרי חלב: לקטוז, סוכר המצוי בחלב ובמוצרי חלב אחרים, יכול להיות קשה לעיכול עבור אנשים מסוימים בגלל אי ​​סבילות ללקטוז. כאשר הלקטוז אינו מתפרק כראוי במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ומותסס על ידי חיידקים. זה גורם לגזים ונפיחות. בחירה בחלופות נטולות לקטוז או נטילת תוספי לקטאז יכולים לעזור בניהול בעיה זו.

6. מזונות עתירי סיבים: בעוד שסיבים נחשבים בדרך כלל מועילים לעיכול, צריכת כמויות מוגזמות של מזונות עתירי סיבים, כגון דגנים מלאים, חיטה, , שיפון, סובין, וכמה פירות וירקות, עלולה להוביל לייצור גזים מוגבר. הגדלת צריכת הסיבים בהדרגה ושתיית מים מרובה עשויה לעיתים לעזור למזער בעיות הקשורות לגזים.

7. ממתיקים מלאכותיים: ממתיקים מלאכותיים כמו סורביטול, קסיליטול ומניטול נמצאים בדרך כלל במוצרים ללא סוכר, מסטיקים וסוכריות. ממתיקים אלו, למרות שהם דלים בקלוריות, אינם נספגים בקלות בגוף. כשהם מגיעים למעי הגס, הם מותססים על ידי חיידקי מעיים, יוצרים גזים וגורמים לנפיחות. הפחיתו בצריכתם על מנת לצמצם בכמות הגזים.

סיכומו של דבר, הבנת התפקיד של מזונות ומשקאות מסוימים בגרימת גזים ונפיחות יכולה לעזור לאנשים לנהל את הנושא הרגיש בצורה יעילה יותר. אמנם אנו לא נדרשים להמנע מכל המזונות המייצרים גז, אך תשומת לב למהות המזונות שאליהם אנו רגישים או שגורמים לנו חוסר נוחות, יכולה להיות מועילה. שמירה על תזונה מאוזנת ומגוונת, מעקב אחר גודל המנות, לעיסת מזון יסודית ושילוב פעילות גופנית קבועה בשגרה יכולים גם הם לתרום לשיפור העיכול ולהפחתת בעיות הגזים. כאמור, אם התסמינים ממשיכים, או משפיעים על חיי היומיום, היוועצו ברופא כדי לשלול הפרעות עיכול או אי סבילות למזון.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן