תרופה להורדת טריגליצרידים‎‎

תרופה להורדת טריגליצרידים‎‎: אילו תרופות קיימות להורדת טריגליצרידים גבוהים בדם? מתי משתמשים בתרופות להורדת טריגליצרידים?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבבדיקות דם
תרופה להורדת טריגליצרידים‎‎. צילום: Steve Buissinne Pixabay
אילו תרופות קיימות להורדת טריגליצרידים גבוהים בדם? מתי משתמשים בתרופות להורדת טריגליצרידים? לאחר ייעוץ רפואי של מומחה לעיתים אין די בשינוי תזונה, טיפול במחלות וגורמים לטריגליצרידים ויש צורך לקחת תרופה להורדת טריגליצרידים גבוהים בדם. מהן התרופות להפחתת טריגליצרידים בדם?
טריגליצרידים הם שומני דם ובמינון תקין הם נחוצים ומועילים לגופנו. עם זאת בחריגה מערכים תקינים טריגליצרידים גבוהים כמו גם כולסטרול גבוה מהווים גורם סיכון למוות ומחלות לב ומחלות אחרות. הרמה הנורמלית של  טריגליצרידים בדם היא פחות מ- 150 מיליגרם לדציליטר. רמה של 150-200 מיליגרם לדציליטר של טריגליצרידים מוערכת כבר כרמה גבוהה גבולית ויש להתחיל לטפל בה. ברמה של 200-500 מיליגרם לדציליטר טריגליצרידים הדבר נחשב כרמה גבוהה עם סיכון מוגבר. 400- 500 מיליגרם לדציליטר נחשבת רמה גבוה ומסוכנת במיוחד.
לבעלי נטייה ומועדות לטריגליצרידים גבוהים וברמות של 150 מ"ג לד"ל טריגליצרידים יציע הרופא המטפל לטפל בבעיה זו בהתאם לגורם שלה והמצב של המטופל. במקרים שונים תוצע למטופל לצד טיפול לא תרופתי כמו דיאטה ופעילות גופנית, הרזיה וניטור סוכרת, גם צריכת תרופה להורדת טריגליצרידים. אילו תרופות קיימות להורדת טריגליצרידים גבוהים בדם? מהם סוגי התרופה להורדת טריגליצרידים גבוהים בדם?

1. סוגי תרופה להורדת טריגליצרדים

סוגי התרופה השכיחים במיוחד לטיפול בעודף טריגליצרידים בדם הם הסטטינים כמו סימבסטטין, רוסובסטטין ואטורבסטטין. סטטין HMG-CoA reductase inhibitors הוא תרופה אורגנית להפחתת שומני דם המעכבת פעילות של אנזים האחראי על ייצור שומני הדם. כאשר סובלים מטריגליצרידים גבוהים בדם לעיתים ממליצים הרופאים על שימוש בתרופות מסוג סטטינים להפחתתו לצד כולסטרול. תרופה להורדת שומני דם כמו כולסטרול וטריגליצרידים מסוג סטטינים יכולה להיות כדוגמה:

  • רוזובסטטין
  • אטורבסטטין
  • פרבסטטין
  • סימבסטטין
  • אזטימיב.

לאחר ייעוץ רפואי מקיף בדבר גורמי הסיכון, הסיבות, המצב הרפואי, מחלות הרקע, רמות עודף הטריגליצרידים, אפשרויות טיפול בטריגליצרידים גבוהים ללא טיפול תרופתי, שינוי תזונתי ועוד, ייקבע על ידי הרופא טיב הטיפול המדויק ואופי התרופה לטיפול בטריגליצרידים.

לצד שינוי באורחות החיים, טיפול בגורמי הטריגליצרידים ושינוי תזונתי, תרופה להורדת טריגליצרידים יכולה להיות ממשפחת תרופות פיברטים Fibrates . תרופה להורדת טריגליצרידים יכולה להיות :

  1. נורליפ
  2. ליפנור
  3. בזפיברט
  4. לופיד
  5. טריקור

עוד בנושא טריגליצרידים בדם:

2. אומגה 3 במינון מרוכז כתרופה להורדת טריגליצרידים

לצד תרופות לטיפול בטריגליצרידים גבוהים ולצד סטטינים וחומרים אחרים לטיפול בשומני דם, תרופה אחרת לטיפול בהורדת טריגליצרידים גבוהים בדם היא אומגה 3 במינון גבוהה.

שימוש באומגה 3 במינון תרופתי גבוה נעשה בתרופות כמו  Epanova, Lovaza, and Vascepa. זאת לצד טיפול תרופתי נוסף לעיתים ולצד טיפול תזונתי בדיאטה להפחתת טריגליצרידים גבוהים.

לדוגמה התרופה Vascepa להורדת טריגליצרידים:  מינהל התרופות והמזון האמריקאי אישר בשנת 2020 את כמוסות אתיל icosapent – כתרופה להורדת טריגליצרידים  Icosapent ethyl (Vascepa) המשמשת למניעת אירועים קרדיו ווסקולריים לבבים לצד טיפול דיאטה להורדת רמות טריגליצרדים בקרב בוגרים. התרופה אושרה לחולים בעלי רמות של 150 מיליגרם לדציליטר של טריגליצרידים בדם המתאפיינים במחלה לבבית או סוכרת לצד גורמי סיכון קרדיו ווסקולרים אחרים. תרופה זו מתווספת לטיפול במינון גבוה בסטטינים. לפני עשור אושרה התרופה להורדת טריגליצרידים למי שסבל מרמות של 500 מיליגרם לדציליטר טריגליצרידים בדם.

 

דילוג לתוכן