למה כולסטרול גבוה?

למה כולסטרול גבוה מופיע בגופנו? מה הגורמים לכך שאנשים מסוימים מתאפיינים בעודף כולסטרול המהווה סיכון בריאותי? מה הסיבות לכולסטרול גבוה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
7 סיבות למה כולסטרול גבוה? צילום:Pixabay Waichi20211

מהן הסיבות לכך שהכולסטרול אצל אנשים מסוימים גבוה? למה כולסטרול גבוה בדם? מה מוביל לעודף שומני דם מסוג טריגליצרידים או כולסטרול? לשאלה למה כולסטרול גבוה בדמם של אנשים מסוימים תשובות הנוגעות למספר גורמים יסודיים ובראשם תזונה, עודף משקל, פעילות גופנית מועטה, גנטיקה, גיל, מחלות, שימוש בתרופות ובחומרים כמו אלכוהול ועישון. אז למה כולסטרול גבוה ? כולסטרול הוא חומר שמנוני המצוי במרבצי השומן של גופנו והוא הכרחי לתפקוד תקין. כולסטרול הוא חומר חיוני והוא משמש את גופנו במגוון תפקודים חיוניים כמו בניית דופן התאים, תהליכים הקשורים לעיכול, ייצור הורמונים שונים וגם ויטמינים כמו ויטמין D ועוד.

עם זאת, עודף כולסטרול בדם מוביל לבעיות בריאותיות חמורות. רמות כולסטרול גבוהות עלולות לגרום לחסימת עורקים. טרשתיות הזו החוסמת את העורקים ופוגעת בזרימת הדם מובילה להתקף לב, לשבץ מוחי ולמחלות לב וכלי דם קרדיו-ווסקולריות. חשוב להבין את הגורמים לכולסטרול גבוה על מנת למנוע ולטפל בו ביעילות. לצד גורמים כמו גיל וגנטיקה שבהם קשה לשלוט, ישנם גורמים נוספים מדוע כולסטרול גבוה בדמנו הנוגעים לאורח חיים לא בריא- תזונה לא בריאה, העדר פעילות גופנית, עישון, שתיית אלכוהול, משקל עודף ועוד.

עוד בנושא כולסטרול:

7 סיבות למה כולסטרול גבוה?

אם כך מדוע כולסטרול גבוה? מה מוביל לעודף כולסטרול מסוכן אצל אנשים כה רבים? להלן 7 סיבות למה כולסטרול גבוה:

1. תפריט תזונתי לא בריא מהווה את אחד הגורמים הנפוצים ביותר לכולסטרול גבוה. צריכת מאכלים עשירים בכולסטרול מובילה לעודף ברמות שומני הדם. תזונה עשירה בשומן רווי, שומן טראנס וכולסטרול מעלה את רמות הכולסטרול שלך. כך למשל צריכה של מזונות מעובדים, דברי מתיקה, מזונות עשירים בפחמימות וסוכרים כמו עוגות ועוגיות, בשר עתיר שומן, מאכלים עם מרגרינה וחמאה, חטיפים, ממתקים ועוד. גורם נוסף לצד צריכת מזונות עשירים בכולסטרול, הוא מיעוט צריכת מזונות בריאים המכילים רכיבים מועילים המפחיתים כולסטרול רע כמו למשל מיעוט צריכת קטניות, ירקות ופירות כמו אבוקדו ולימון, דגים כמו סרדינים, שמן זית ושום.
2. מיעוט פעילות גופנית מספקת עלולה להגביר את הסיכון לכולסטרול גבוה.
3. עודף משקל קשור לעודף כולסטרול ועל מנת להפחית ברמות הכולסטרול בגוף, רצוי לשמור על משקל תקין.
3. עישון וצריכת אלכוהול מופרזת יכולים גם הם לתרום לרמות כולסטרול גבוהות.
4. גנטיקה הקשורה לנטייה לעודף כולסטרול. סיבה שכיחה נוספת לכולסטרול גבוה היא גנטיקה. אנשים בעלי היסטוריה משפחתית תורשתית של כולסטרול גבוה נוטים יותר לחוות זאת בעצמם.
5. מצבים רפואיים ומחלות יכולים גם הם להשפיע על רמות הכולסטרול. לדוגמה סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס ומחלת כליות יכולים כולם להעלות את רמות הכולסטרול.
6. שימוש בתרופות מסוימות, כמו תרופות משתנות מסוימות וחוסמי בטא, יכולות גם להעלות את רמות הכולסטרול.
7. הגיל הוא גורם סיכון מרכזי. ככל שאדם מתבגר, הגוף שלו מייצר פחות מהכולסטרול "הטוב" ויותר מה"רע". לכן גיל מהווה גורם המסביר למה כולסטרול גבוה בדמם של בוגרים.

דילוג לתוכן