היכן מצויים טריגליצרידים?

היכן קיימים טריגליצרידים במזונות? איפה מאוחסנים הטריגליצרידים בגופנו? היכן מצויים טריגליצרידים במאכלים? איפה נמצאים טריגליצרידים ומה מקורם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
היכן מצויים טריגליצרידים? צילום: Pexels Eva-bronzini

היכן קיימים טריגליצרידים במזונות שונים? איפה מאוחסנים הטריגליצרידים בגופנו? היכן מצויים טריגליצרידים במאכלים? היכן נמצאים טריגליצרידים בתוך הדם ובגוף? טריגליצרידים Triglycerides הם שומן שנמצא בדם, בדומה לכולסטרול. כמו שומני דם אחרים, טריגליצרידים הם חלק חשוב ממקור האנרגיה של הגוף. טריגליצרידים מספקים לגוף מקור אנרגיה זמין. עם זאת, רמות גבוהות של טריגליצרידים גורמות לבעיות בריאותיות.

עודף טריגליצרידים מוביל למחלות לב, שבץ ומוות בטרם עת. לכן קיימת חשיבות רבה לברר את הסיבות לטריגליצרידים גבוהים מהם אדם סובל ולשמור על הטווח התקין שלהם. אבחון, ייעוץ וטיפול מתאים בהתאם למצב המטופל והסיבות לכך מועיל ונחוץ למי שסובל מהיפר-טריגליצרידמיה. נוכל להוריד את רמות הטריגליצרידים על ידי שינוי אורחות החיים. לצד זה, במקרים מסוימים הרופא אף ימליץ על נטילת תרופות לעודף טריגליצרידים או טיפולים אחרים.

הטווח התקין של טריגליצרידים הוא פחות מ-150 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל). ערך שגבוהה מ150 מ"ג לד"ל מצריך טיפול בכך, ועלול לבטא בעיה בריאותית. במיוחד עבור אנשים בסיכון למחלות לב, רופאים ממליצים לשמור על רמות הטריגליצרידים בטווח הנורמלי. מזונות שונים מסייעים בהפחתת טריגליצרידים ביניהם דגנים מלאים, פירות, ירקות ושומנים בריאים. לכן שלבו בתפריט התזונתי מאכלים בריאים והימנעו ממאכלים עתירי שומן וכולסטרול, הפחיתו צריכת פחמימות וסוכר ובצעו פעילות גופנית ושמירה על משקל מאוזן.

איפה מצויים הטריגליצרידים?

טריגליצרידים הם שומני דם המורכבים מגליצרול ושלוש חומצות שומן . כשאנו צורכים מזון, גופנו הופך את השומנים, הפחמימות והחלבונים לטריגליצרידים. איפה יש טריגליצרידים בגופנו? היכן מצויים טריגליצרידים? איפה מאוחסנים טריגליצרידים ? לאחר הפקת הטריגליצירידים מהמזון, הגוף מאחסן אותם בתאי השומן של הגוף. תאי השומן מצויים בכל גופנו. הם מהווים מאגר אנרגיה של הגוף כאשר אנו צריכים זאת. כמו כן הגוף מאחסן טריגליצרידים בכבד.

מהיכן מגיעים טריגליצרידים? המקור של טריגליצרידים מצוי במזון שמקורו בבעלי חיים. למשל מזון כמו בשר בקר. לצד זה, מקור הטריגליצרידים הוא גם בפחמימות ושומנים שמקורם בצומח. למשל שימוש בשמן קנולה מטוגן או חטיפי תפוח אדמה אפויים או מטוגנים או ממתקים שמקורם בסוכרוז (קנה סוכר) יכולים להיות המקור לטריגליצרידים בגופנו.

אז היכן מצויים טריגליצרידים ומה הגורמים לעודף טריגליצרידים ? קיימים גורמים שונים המשפיעים על רמות הטריגליצרידים. תזונה היא גורם מרכזי ויסודי בכך והיא משפיעה מאד על התפתחות היפר טריגליצרידמיה – עודף טריגליצרידים בגוף. לצד זה, גם אורח חיים, גיל ונטייה גנטית קשורים לעודף שומני דם. כך גם אורח חיים לא פעיל ועודף משקל תורמים להיפר טריגליצרידמיה. אכילת מזונות עשירים בשומנים רוויים וכולסטרול מעלה רמות הטריגליצרידים. בנוסף, צריכה של מזונות מעובדים, מזון מהיר, עתיר סוכרים ופחמימות וגם צריכה של עודף קלוריות מכל מקור מעלה את טריגליצרידים.

לצד זה נציין כי התשובה לשאלה היכן מצויים אותם טריגליצרידים אינה מתמקדת במזון בלבד אלא בגורמי אורח חיים גם כן. כך, השמנת יתר, אורח חיים יושבי, מיעוט פעילות גופנית, תרופות מסוימות או מחלות ומצבים רפואיים מסוימים מעודדים טריגליצרידים גבוהים בדם. מחלות כמו סוכרת, מחלת כליות, תת פעילות של בלוטת התריס ותרופות מסוימות, כגון סטרואידים וגלולות למניעת הריון מסייעים להגברת טריגליצרידים בדם.

 

דילוג לתוכן