המינרל המופלא לבריאות עור, שיער, שיניים, בלוטת התריס והמוח – ובאיזה מזון הוא מסתתר?

מיהו אותו מינרל השומר על בריאות השיער, העור, מערכת החיסון ושיניים? מיהו המינרל החיוני לבריאות בלוטת התריס והתפתחות המוח?

תזונהרפואה משלימה
המינרל לבריאות המוח, השיער, השיניים, בלוטת התריס ומערכת החיסון. צילום: Chopchopnom-Pixabay

חבל שכולם מתעלמים ממנו ולא אוכלים אותו! לא יאמן כמה הוא עוזר למוח, לתהליך הגדילה והכי חשוב על השיער! אז מיהו אותו מינרל מופלא השומר על בריאות השיער, מערכת החיסון, השיניים? מיהו המינרל החיוני לבריאות בלוטת התריס והתפתחות המוח? באילו מאכלים הוא מצוי וכיצד לצרוך אותו?

יוד הוא רכיב חיוני לבריאות האדם. כולנו שומעים כל הזמן על ויטמינים ומינרלים, פרסומות על תוספים ועל איך שומרים על הבריאות של כולנו. אבל נראה שרבים מאינו מתעלמים מהיוד. אז מהו ומה חשיבותו? קראו בהמשך על סגולותיו של יוד במזון וגם באיזה מאכלים היוד נמצא וכיצד לצרוך יוד.

המינרל לבריאות המוח, השיער, השיניים, בלוטת התריס ומערכת החיסון

מה תועלותיו הבריאותיות של היוד? במה יוד מועיל? מה הממצאים המדעיים מראים על השפעת היוד על הבריאות? כיצד יוד משפיע על מטבוליזם, על בריאות השיער, השיניים, העור ? לפניכם מספר תועלות שיש ליוד:

1. היוד משמש כרכיב חשוב בתפקוד של בלוטת התריס. בלוטת התריס היא זו שאחראית על ייצור הורמונים המווסתים תהליכים בגוף. בלוטה קטנה זו, בצורת פרפר ממוקמת בצוואר ומשתמשת ביוד על מנת לסנתז הורמנים כמו תירוקסין (T4) וטריודוטירונין (T3). הללו מהווים ההורמונים שמעורבים בתהליכים גופניים שונים, כולל גדילה ואנרגיה.

2. ליוד קיימת השפעה מוכחת על התפתחות המוח. צריכה מספקת של יוד במהלך ההיריון וגם במהלך הילדות המוקדמת חיונית והכרחית להתפתחות קוגניטיבית ונוירולוגית תקינה של תינוקות וילדים. למי שיש מחסור ביוד יכול גם לסבול מפיגור שכלי או ירידה במנת האינטלגנציה IQ. אצל חלק מהילדים יכולה להיות גם פגיעה ביכולות מוטריות. הקפידו על צריכת היוד ובמיוחד במהלך ההריון-  זו לא סתם סיסמה!

3. יוד לחילוף חומרים ומשקל מאוזן: גם בבגרות, ליוד תפקיד חשוב בשמירה על חילוף חומרים בריא. הורמוני בלוטת התריס מווסתים את קצב חילוף החומרים בגוף, ומשפיעים על היעילות שבה אנו שורפים קלוריות וממירים מזון לאנרגיה. בלוטת התריס כאמור, מתפקדת ביעילות כאשר רמות היוד מספקות. בלוטת תריס בריאה מסייעת בשימור המשקל ובמניעת חוסר איזון מטבולי שיכול להוביל למצבים כמו תת פעילות של בלוטת התריס או יתר פעילות בלוטת התריס.

4. היוד גם עוזר במלחמה במחלות ובזיהומים בגוף. יוד מהווה גורם חשוב גם לבריאות המערכת החיסונית והוא משפיע עליה לטובה.

4. יוד נגד נשירת שיער וטיפול בעור. יוד מהווה רכיב הכרחי לתהליכי יצירת הורמוני המין בגוף האדם, בריאות ומראה העור ובריאות השיער. למי שסובל מנשירת שיער, אחת ההמלצות היא לבדוק את רמות היוד בגוף. לכן יוד מהווה מינרל חשוב בתעשיית הקוסמטיקה.

יוד במזון – כיצד לצרוך יוד? מאכלים ומזונות שמכילים יוד

אז איפה יש יוד במאכלים? כיצד לצרוך יוד? באילו מאכלים ומזונות מהצומח היוד מצוי? איפה יש יוד במאכלים שמקורם מן החי? לפניכם מידע על אופי צריכת יוד ולאחר מכן מינונים מולצים לצריכת יוד.

יוד מהצומח

סקרנו בקצרה את חשיבות היוד, אז איפה אפשר למצוא יוד? באיזה מאכלים הוא נמצא. ובכן, שלא כמינרלים אחרים, נוכחות היוד מושפעת גם מהסביבה החיצונית, כגון איכות האדמה או כמות המים ואיכותם באזורים שונים. אז אילו מאכלים כוללים יוד בכמות משמעותית? אילו מזונות עשירים ביוד? מה המאכלים בהם מסתתרת כמות יוד משמעותית?

אחד ממקורות היוד הטובים ביותר מן הצומח הם אצות. הן מכילות כמות גבוהה של יוד.ניתן למצוא יוד בכמויות נמוכות יותר גם בחלק מהפירות והירקות, כולל תותים, חמוציות, תפוחי אדמה ותרד. כמויות היוד בהם נמוכות יותר בהשוואה לפירות ים, דגים ולמוצרי חלב.

יוד מן החי

יוד נמצא כמינרל במיוחד במזון מן החי, מהסביבה הימית. דגים ופירות ים הם מקורות מצוינים ליוד. במיוחד דג הבקלה, דג הטונה וגם שרימפס. יוד נמצא גם במוצרי חלב, כגון חלב, יוגורט וגבינה. כל אלה מכילים יוד, אם כי כמות היוד בכל אחד מהם שונה בהתאם למופיע ברכיבים שעל אריזת המוצר. בנוסף, ביצים ועופות הם מקורות תזונתיים המכילים יוד.

יוד כתוסף תזונה

באזורים מסוימים שבהם יש מחסור ביוד, משתמשים במלח יוד כפתרון. מלח עם יוד מכיל יוד המסייע להעלאת רמת היוד. יחד עם זאת, חשוב לציין שצריכת מלח מופרזת עלולה להיות בעלת השפעות בריאותיות שליליות, ולכן מתינות היא המפתח. חשוב להוועץ ברופא מומחה לפני שינוי מעין זה בתזונה ללקיחת תוספים או מלח יוד. בנוסף, כאמור חשוב לוודא שנטילתו אינו מתנגשת עם תוספים, תרופות וטיפולים אחרים ואינה מזיקה.

וזאת במיוחד עבור אנשים שצריכים לעקוב ולשמור על התפריט היומי, או שסובלים מאלרגיות והנחיות ספציפיות לתזונה, כמו טבעונים או כאלה שסובלים מאי ספיקת לקטוז וסוכרת. השגת יוד אל ורק ממקורות מזון מן החי או הצומח יכולה להיות בעייתית. במקרה זה מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל או דיאטן מורשה לתוסף תזונה זה. במקרים אלה, יש לקבוע מינוני צריכה אישית של יוד ומומלץ לקרוא גם את תופעות הלוואי והתסמינים המופיעים על אריזת התוסף.

צריכת היוד המומלצת ביום

הצריכה המומלצת של יוד יכולה להשתנות בהתאם לגורמים כמו גיל, מין ושלב החיים. כמו כן מצב בלוטת התריס ורמות היוד בגוף משפיעות גם הן. לכן מומלץ להוועץ עם רופא לפני נטילת תוספים לגבי האפשרות, השפעתה, התנגשות עם תרופות והמינון המתאים.

על פי המלצות משרד הבריאות ומכוני הבריאות הלאומיים האמריקאים NIH  להלן רמות הצריכה הכלליות המומלצות ליוד:

  • תינוקות (0-6 חודשים): 110 מיקרוגרם (מק"ג) ליום
  • תינוקות (7-12 חודשים): 130 מק"ג ליום
  • ילדים (1-8 שנים): 90 מק"ג ליום
  • ילדים (9-13 שנים): 120 מק"ג ליום
  • מתבגרים (14-18 שנים): 150 מק"ג ליום
  • מבוגרים (19 שנים ומעלה): 150 מק"ג ליום
  • נשים בהריון: 220-250 מק"ג ליום
  • נשים מניקות: 290 מק"ג ליום

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן