למה יכול לגרום יתר לחץ דם?

מה הסיבות לעודף לחץ דם? מה גורם ללחץ דם גבוה? למה יכול לגרום יתר לחץ דם? כיצד למנוע לחץ דם גבוה? מהן הדרכים להתמודדות עם יתר לחץ דם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבדיאטה והרזיה
למה יכול לגרום יתר לחץ דם? צילום: Pixabay -Ewa Urban

יתר לחץ דם מהווה תופעה רפואית מסוכנת בישראל ובעולם. מהו יתר לחץ דם? מה הסיבות ללחץ דם גבוה? למה יכול לגרום יתר לחץ דם? עד כמה לחץ דם גבוה? ואיך אפשר למנוע יתר לחץ דם? לחץ דם גבוה – המכונה לעתים קרובות יתר לחץ דם – הוא מצב חמור המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון עיקרי למחלות לב ושבץ, שניים מסיבות המוות המובילות בעולם. למרבה המזל, ישנם דברים רבים שנוכל לעשות על מנת להפחית את הסיכון לפתח לחץ דם גבוה.

חשוב לזכור כי בכל מקרה שבו סובלים מבעיה רפואית, לרבות יתר לחץ דם, לפני הכל נפנה לרופא מומחה על מנת לקבל אבחון וייעוץ מקיף. רק לאחר קבלת אבחון של הגורמים הרלוונטיים של לחץ הדם הגבוה ניתן יהיה להתאים טיפול הרלוונטי למטופל ומצבו באופן ספציפי.

מה גורם ללחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה נגרם ממספר גורמים, כולל בחירות אורח חיים וגנטיקה. כמה מהגורמים הנפוצים ביותר ליתר לחץ דם כוללים:

  1. השמנת יתר ועודף משקל: עודף משקל או השמנת יתר מפעילים עומס נוסף על הלב וכלי הדם. זה בתורו מוביל ללחץ דם גבוה יותר.
  2. תזונה לקויה: תזונה לא טובה ואכילת יותר מדי מזון מעובד ומטוגן עלולה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם.
  3. חוסר בפעילות גופנית: התעמלות מועילה לגוף במגוון היבטים. פעילות גופנית סדירה יכולה לסייע בהורדת לחץ הדם. אורח חיים יושבני והעדר פעילות גופנית מספקת מגביר את הסיכון ללחץ דם גבוה.
  4. עישון: לעישון נזקים מגוונים והוא משפיע בדרכים רבות שליליות על גופנו. באשר ללחץ דם גבוה הוכח כי עישון עלול לפגוע בדפנות העורקים שלך, ולהוביל ללחץ דם גבוה יותר.
  5. מתח ולחץ נפשי, סטרס ומצוקה רגשית: מתח יכול לגרום ללחץ הדם לעלות באופן זמני ולפגוע בבריאות הנפש והגוף.
  6. גורמים גנטיים: אנשים מסוימים נוטים יותר לפתח לחץ דם גבוה מאחרים עקב גנטיקה – תורשה.

למה יכול לגרום יתר לחץ דם?

לחץ דם גבוה גורם לנזק לגופנו במגוון מישורים. כיצד לחץ דם גבוה מזיק? למה יכול לגרום יתר לחץ דם? איך עודף לחץ דם משפיע לרעה על גופנו? לחץ דם גבוה מפעיל עומס נוסף על הלב וכלי הדם. עומס זה עלול להוביל למספר בעיות בריאותיות חמורות. לכן, וכפי שהוכח במחקרים, לאורך זמן, לחץ דם גבוה עלול להוביל לבעיות אלה ואחרות:

  1. פגיעה בלב שלך והגברת הסיכון להתקף לב ושבץ.
  2. פגיעה בכליות והגברת הסיכון למחלת כליות בשל עודף לחץ דם.
  3. נזקים לעיניים והגברת הסיכון לאובדן ראייה.
  4. פגיעה בעורקים והגברת את הסיכון למפרצת.
  5. השפעות שליליות על התפקוד המיני
  6. פגיעה במוח וירידה ביכולות הקוגניטיביות כולל דמנציה.

כיצד למנוע לחץ דם גבוה?

למרות גורמי הסיכון הרבים והסיבות השונות ללחץ דם גבוה, נוכל למנוע את התופעה. ישנן מספר דרכים שבאמצעותן אדם יכול להפחית את הסיכון לפתח לחץ דם גבוה. כאמור, יש להוועץ ברופא מומחה לאבחון וטיפול מותאם. חלק מהדרכים למנוע ולטפל בלחץ דם גבוה שעליהן רופאים נוהגים להמלית למטופלים שונים הם:

  • אכילת תזונה בריאה דלת מלח ושומנים רוויים.
  • להקפיד על פעילות גופנית סדירה באופן קבוע.
  • להמנע מעישון סיגריות ומוצרי טבק.
  • להגביל את  צריכת האלכוהול שלך.
  • להפחית מתחים נפשיים ולווסת את רמת הסטרס.
  • לשמור על משקל תקין.

בחירה באורח חיים בריא תסייע להפחית סיכון לפתח לחץ דם גבוה ויכולה להציל חיים. אם סובלים מלחץ דם גבוה חשוב לפנות לרופא מומחה לאבחון, ייעוץ וטיפול. הרופא יסייע לזהות את כל הגורמים לעודף לחץ הדם וליצור יחד תוכנית שתעזור להוריד את לחץ הדם ולהפחית את הסיכון לבעיות בריאות חמורות.

דילוג לתוכן