איך אפשר להוריד טריגליצרידים? למה טריגליצרידים גבוהים?

איך אפשר להוריד טריגליצרידים? למה טריגליצרידים גבוהים? מה הסיבות לטריגליצרידים גבוהים מידי? ומה הרמה התקינה והגבוהה של טריגליצרידים בדם?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבמדע
איך אפשר להוריד טריגליצרידים? למה טריגליצרידים גבוהים?. צילום: RiteE Pixabay

למה טריגליצרידים גבוהים?  איך אפשר להוריד טריגליצרידים? מה הסיבות לטריגליצרידים גבוהים מידי? ומה הרמה התקינה והגבוהה של טריגליצרידים בדם? טריגליצרידים הם תוצרי של פירוק שומנים והם מהווים מאגר אנרגיה בגופנו. בדומה לכולסטרול גם טריגליצרידים שהם שומני דם מועילים ונחוצים לאנרגיה בגופנו ברמה תקינה אך מזיקים כשהם מצויים בכמות גדולה. כלומר כשהמינונים של טריגליצרידים גבוהים בדם הדבר יכול להזין ולגרום למחלות לב ולבלב וסיכונים רפואיים שונים. לכן בודקים את רמת טריגליצרידים בדם בעזרת בדיקת דם.

מהי רמה תקינה של טריגליצרידים בדם, מהו טווח הנורמה ומה המינונים של טריגליצרידים גבוהים בדם? בבוגרים מעל גיל 18 רמה של מתחת 150 מיליגרם לדציליטרם נחשבת רמה תקינה. לעומת זאת ערך 150-200 מ"ג/ד"ל של טריגליצרידים נחשב גבוה גבולי. רמה של 200-500 מ"ג/ד"ל של טריגליצרידים היא רמה גבוהה. הרמה של 500 מ"ג/ד"ל או יותר של טריגליצרידים נחשבת גבוהה מאד. רמות גבוהות או גבוהות מאד מבטאות סיכון מוגבר לדלקתיות בלבלב וסיכוני מחלות עורקים ולב. זאת במיוחד למי שסובל מעודף כולסטרול.

למה טריגליצרידים גבוהים?

מהם טריגליצרידים ולמה טריגליצרידים גבוהים? למה יש טריגליצרידים בדם? טריגליצרידים נוצרים לאחר עיכול של מולקולות שומן. תוצר העיכול של השומן בדם שלנו קרוי טריגליצרידים והם מורכבים מגליצרול (סוכר) המחובר לשלוש חומצות שומן. גליצרידים נמצאים בגופנו ובדמנו כמאגר אנרגיה. עם זאת במצבים מסוימים נמצאת רמה גבוה של טריגליצרידים בדם המהווה סיכון בריאותי. ולמה טריגליצרידים גבוהים בדם של אנשים מסוימים?

  1. אכילה של מזון עשיר בסוכרים.
  2. צריכת מזון עשיר בשומנים מהחי והצומח.
  3. אכילה של מזונות עתירי פחמימות.
  4. אכילה כללית מופרזת.
  5. מחלות בכליות.
  6. תרופות כמו סטרואידים או תרופות משתנות.
  7. השמנת יתר גורמת לטריגליצרידים גבוהים בדם.
  8. סוכרת ללא טיפול מובילה גם היא לטריגליצרידים גבוהים.
  9. צריכת אלכוהול מוגברת.
  10. גלולות למניעת הריון.

איך אפשר להוריד טריגליצרידים?

כאשר מתגלה רמה גבוה של טריגליצרידים בדם יש להוועץ ברופא משפחה, דיאטנית ורופא מומחה על מנת לתת מענה מקיף איך אפשר להוריד טריגליצרידים גבוהים בדם. התשובה לשאלה איך אפשר להוריד טריגליצרידים בדם ולחזור לאיזון ברמות שומני הדם היא מורכבת ומצריכה בירור רפואי. זאת כיוון שלעיתים הסיבה לטריגליצרידים גבוהים אינה נובעת מאכילה מופרזת, השמנה. צריכת עודף שומנים או סוכרים אלא מסיבות אחרות. למשל טריגליצרידים גבוהים הנגרמים בשל תרופות משתנות או צריכת אלכוהול, סוכרת בלתי מטופלת, מחלות בכליות או בעיות ודפוסי התנהגות אחרים.

ואולם במקרה שהבירור הרפואי שולל סיבות כאלה ואחרות והסיבה לטריגליצרידים גבוהים בדם היא השמנה, אכילה מופרזת או צריכת שומן או סוכרים גבוהה, כפי שלעיתים קרובות קורה בחברת הצריכה המערבית, אזי אפשר להוריד טריגליצרידים גבוהים בדם בין היתר בדרכים אלה:

  1. שמירה על תפריט תזונתי מאוזן הכולל מספר קלוריות מאוזן.
  2. לעבור לאורח חיים פעיל, פחות יושבני הכולל פעילות גופנית .
  3. צריכת מזונות בריאים והפחתת מזונות שומניים ועתירי סוכר ופחמימות.
  4. מתן מענה טיפולי לסוכרת בלתי מטופלת.
  5. שמירה על משקל מאוזן.
  6. הימנעות מצריכה מוגברת של אלכוהול.
  7. הפחתה בצריכת שומן רווי ושומני טרנס.
  8. צריכה מבוקרת ומותאמת של תרופות וחומרים הגורמים לעודף גליצרידים.
  9. טיפול בבעיות רפואיות היוצרות את רמות הטריגליצרידים הגבוהות.

דילוג לתוכן