איך מרגישים יתר לחץ דם?

עודף לחץ דם לרוב לא מתבטא בסימפטומים מיוחדים אך מה יכולים להיות הסימפטומים המאפיינים יתר לחץ דם? מה מרגישים כשיש לחץ דם גבוה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
איך מרגישים יתר לחץ דם? צילום:Pixabay Edeta

מה מרגישים כשיש לחץ דם גבוה? מהם התסמינים של עודף לחץ דם? לחץ דם גבוה מהווה מצב מסוכן בה הלחץ על כלי הדם הוא גבוה מהרגיל. מצב זה מהווה גורם סיכון ללקות בהתקף לב, מחלות לב ושבץ מוחי. לצד זה לחץ דם גבוה עלול להוביל לבעיות רפואיות רבות. לחץ דם נקרא הרוצח השקט או האויב השקט. זאת מכיוון שעודף לחץ דם לרוב אינו מתבטא בסימפטומים ברורים מיוחדים לו. זיהוי יתר לחץ דם נעשה באמצעות בדיקות לחץ דם תקופתיות. לכן בדיקות אלה חשובות גם לאנשים בריאים ללא תסמינים או בעיות. אז איך מרגישים יתר לחץ דם? האם לחץ דם גבוה גורם לעייפות?מהם הסימפטומים המאפיינים יתר לחץ דם? האם לחץ דם גבוה גורם לסחרחורת? על מה לחץ דם משפיע?

לחץ דם נגרם מסיבות שונות. כך למשל השמנת יתר, חוסר בפעילות גופנית, עישון, לחץ נפשי, תזונה לא בריאה וגורמים גנטיים מובילים ליתר לחץ דם. השפעתו של לחץ דם גבוה לאורך זמן, כפי שהוכח במחקרים נרחבת.

יתר לחץ דם מוביל לפגיעה בכליות, פגיעה בלב ובעורקים ומגביר סיכון למפרצת.  עודף לחץ דם מוביל גם להפשעות שליליות על הראיה, נזקים לעיניים ופוגע בתפקוד המיני. לחץ דם גבוה מוביל גם לפגיעה בכליות וירידה בתפקודים השכלים ולעיתים מוביל לדמנציה. זאת מלבד השפעתו הנרחבת על הלב וכלי הדם והיותו גורם להתקף לב ושבץ מוח. מלבד זיהוי עודף לחץ דם על ידי בדיקות לחץ דם תקופתיות, איך מרגישים יתר לחץ דם? מה עשויים להיות הסימפטומים לעודף לחץ דם?

איך מרגישים יתר לחץ דם?

ללחץ דם גבוה, הידוע גם בשם יתר לחץ דם, לרוב אין תסמינים בולטים, כאמור. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים לחוות את התסמינים הבאים לעיתים, כסימפטומים של לחץ דם גבוה:

1. כאבי ראש: כאבי ראש תכופים או מתמשכים יכולים להיות לעיתים סימן ליתר לחץ דם.

2. קוצר נשימה: קשיי נשימה או קוצר נשימה עלולים להתרחש כאשר לחץ הדם גבוה מדי.

3. סחרחורת: סחרחורת או סחרחורת לעיתים מופיעים כאינדיקציה ללחץ דם גבוה.

4. כאבים בחזה: כאבים בחזה, לחץ או אי נוחות מאפיינים לעיתים מצב בו האדם סובל מעודף לחץ דם.

עודף לחץ דם

5. שינויים ויזואליים: ראייה מטושטשת או ראיית כתמים לעיתים מהווים סממן המצביע על יתר לחץ דם.

6. דימומים מהאף: דימומים תכופים או חמורים אמנם לא נחשבים כאינדיקטור משמעותי אך לעיתים תסמין זה קשור ללחץ דם גבוה.

7. עייפות: תחושת עייפות או חולשה עלולים להוות ביטוי לעיתים של עודף לחץ דם.

8. תחושה של פעימות או דופק בראש או בצוואר. לעיתים הדבר מתבטא בדפיקות לב לא סדירות.

כאמור, סימפטומים אלה של לחץ דם גבוה יכולים לבטא איך מרגישים יתר לחץ דם אך אינם מנבאים ויכולים להצביע על מגוון בעיות ומצבים רפואיים אחרים. הם אינם אינדיקציה אמינה. לכן, כאמור מי שסובל מתסמינים אלה או מעודף לחץ דם נדרש לאבחון, ייעות וטיפול של רופא מומחה. תסמינים אלו יכולים להיגרם גם ממצבים בריאותיים אחרים. וממילא גם ללא תסמינים אלה או אחרים, ייתכן שאדם כלשהו יסבול מלחץ דם גבוה ללא ביטוי סימפטומטי? לכן חיוני לעבור בדיקות לחץ דם קבועות ולהתייעץ עם רופא מומחה במידה ואתם מתאפינים בלחץ דם גבוה או משהו מתסמינים אלה. רבים ממי שסובלים מלחץ דם גבוה אינם חווים תסמינים כלל. זו הסיבה שחיוני לעקוב אחר לחץ הדם באופן קבוע ולקבל ייעות ואבחון רפואי במקרים כאלה ואחרים. במיוחד אם יש הינכם מתאפיינים או סבלתם מלחץ דם או אם יש גורמי סיכון כגון היסטוריה משפחתית, השמנת יתר או אורח חיים יושבני עם מיעוט פעילות גופנית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן