מלחמת חרבות ברזל משפיעה על הנפש: מה התסמינים של דיכאון?

מה הקשר בין אירועי לחץ , אבל, חרדה ומתח נפשי הקשורים למלחמת חרבות ברזל ובכלל לבין התפתחות הפרעות כמו דיכאון? האם ייתכן שאתם חווים דיכאון בעקבות ארועי מלחמת חרבות ברזל ומתקפת הרצח ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
מלחמה ואירועים המשפיעים הל הנפש והתפתחות דיכאון. צילום:Grae Dickason Pixabay

כיצד אירועים קשים כמו חשיפה לאירועי זוועה שמתועדים בסרטונים הקשורים למלחמת חרבות ברזל עלולה להשפיע על הנפש? כיצד הימצאות בחרדה קשורה להתפתחות הפרעת דיכאון? מה הקשר בין הימצאות במצב של לחץ רגשי, מצוקה, סטרס וקושי נפשי הקשור למלחמה, לאובדן וחוסר האונים שקשור למתקפת הפתח שארעה ב7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה? ומה הקשר בין אירועי לחץ מתמשכים, אבל, חרדה ומתח נפשי הקשורים למלחמה ובכלל להתפתחות הפרעות כמו דיכאון? האם ייתכן שאתם חווים דיכאון בעקבות ארועי מלחמת חרבות ברזל ומתקפת הרצח המזוויעה שקדמה לה באוקטובר 2023? מהם התסמינים של הפרעת דיכאון? כיצד מוגדר דיכאון והאם אתה בדיכאון קליני?

נקדים ונדגיש כי אם את או אתה או הקרובים אליכם סובלים ממצוקה רגשית, בעיה נפשי, מחלה או מצב רפואי, הקדימו ופנו לאבחון, ייעוץ וטיפול של רופא או מטפל מוסמך. כיום מוצעות לרשות הסובלים מהפרעות רגשיות ונפשיות מגוון מענים בתחום. הח מקבלת ייעוץ רפואי ותרופות מתאימות וכלה בשימוש במטפל מוסמך להקלה על התסמינים. אז מהם תסמיני דיכאון ואיך מצוקה, חרדה וחוויות קשות קשורות להתפתחות דיכאון?

הקשר בין חרדה, לחץ, אבל ומוות מהמלחמה להתפתחות דיכאון

מה הקשר בין מצוקה, לחצים רגשיים, חרדה ומתח באופן כללי וכזה הקשור לאירוע המתקפת הדמים ב7 לאוקטובר, מתקפת הטילים לערי המרכז שלאחריה והמלחמה לבין התפתחות דיכאון?

  • מחקרים רבים חקרו את הקשרים המורכבים הללו. מדענים הדגישו את משחק הגומלין המורכב הקיים בין גורמים אלה. ככלל, אירועים מלחיצים מתמשכים, כגון מתקפות טילים או לחץ רגשי הקשור לחשיפה לסרטים וסרטונים מזוויעים או פוסט טראומה אישית, קשיים כלכליים, בעיות במערכות יחסים או מתח הקשור לעבודה, יכולים להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הנפשית של האדם. חשיפה ממושכת לסטרס מעוררת תגובות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות שונות. הללו עלולות לשבש את איזון הנוירוטרנסמיטורים במוח. זה עלול להוביל לתסמיני דיכאון. ההפעלה הכרונית של מערכת תגובת הלחץ של הגוף, כוללת שחרור הורמוני לחץ כמו קורטיזול. הפעלה זו יכולה להשפיע לרעה על ויסות מצב הרוח, התפקוד הקוגניטיבי והבריאות הנפשית בכללה.
  • בנוסף, חוויה קשות ותחושות הקשורות למוות, רצח, אובדן ואבל, המתייחס לתגובה רגשית עזה בעקבות אובדן אדם, יכולה גם להגביר את הפגיעות לדיכאון. השכול יכול להיות חוויה סוחפת, המלווה בתחושות של עצב, ריקנות ואובדן עניין בפעילויות מהנות בעבר. במקרים מסוימים, תהליך האבל יכול להתפתח לאבל ממושך או מסובך, שבו אנשים מתקשים להסתגל לאובדן, מה שמוביל לתסמיני דיכאון מתמשכים.
  • לצד זה, חרדה, מתקיימת לעתים קרובות יחד עם דיכאון. חרדה כרונית, המאופיינת בדאגה מוגזמת, פחד ותחושת אבדון מתקרב, מציבה אנשים בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון קליני. ההרהורים המתמדים ודפוסי החשיבה השליליים הקשורים בחרדה יכולים לתרום להופעת תסמיני דיכאון או להחמרתם.
  • יתר על כן, גם מתח נפשי, בין אם קשור למצב החטופים, צפיה באירועים מלחצים אודות המתקפה כפי שהתפרסמו בטלגרם למשל, חווית פגיעות הקשורה לטרור לחצי פרנסה, לעבודה ולחיים אישיים, יכול להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הפסיכולוגית של האדם. רמות גבוהות של מתח עלולה לשבש את התפקוד היומיומי ולתרום להתפתחות דיכאון. מתח נפשי כרוני עלול להוביל גם להפרעות שינה, עייפות וירידה ביכולת לחוות הנאה. הללו מהווים תסמינים שכיחים של דיכאון.

מלחמה ודיכדוך: מהם תסמיני דיכאון?

עוד נציין כי בעוד שאירועי לחץ מתמשכים, אבל, חרדה ומתח נפשי יכולים לתרום להתפתחות של דיכאון קליני, החוויה של כל אדם היא ייחודית. אנשים מסוימים עשויים להיות עמידים יותר לגורמים אלו, בעוד שאחרים עשויים להיות רגישים יותר. בנוסף, נוכחות של סביבה חברתית תומכת, גישה למשאבים טיפוליים טובים ואסטרטגיות התמודדות אינדיבידואליות מועילות על יכולתו של הפרט להתמודד ולהמנע מהתפתחות הפרעות חרדה, דיכאון ובעיות נפשיות אחרות. ההבנה של הקשרים וההשפעות של גורמים אלו חיונית לאבחון יעיל, טיפול ומניעה של דיכאון קליני. ומכך שנודעת גם חשיבות להתערבות מוקדמת, חינוך למודעות פסיכולוגית ויישום שיטות טיפולים שהוכחו במחקרים כמועילות נפשית.

אבל איך נזהה שאנו בדיכאון או סובלים מתסמיני דיכאון? האם אני סובל מדיכאון? מה מאפיין תסמיני דיכאון? אילו סימפטומים ותופעות נלוות לדיכאון? על פי מדריך האבחון של הפרעות נפשיות DSM, אלה הם התסמינים של הפרעת דיכאון משמעותי – דיכאון מג'ורי MDD:

1. מצב רוח מדוכא: תחושה מתמשכת של עצב, חוסר תקווה, ריקנות או חוסר תקווה.
2. אובדן עניין או הנאה: ירידה משמעותית או אובדן עניין או הנאה בפעילויות שפעם נהנית מהם. חוסר מוטיבציה ושמחה והתעניינות בדברים שהיו נעימים ומספקים .
3. שינוי ותנודות במשקל הגוף או חוסר תאבון או עודף תאבון: ירידה משמעותית במשקל או עלייה במשקל. ירידה או עלייה ניכרת בתיאבון, המובילה לירידה משמעותית במשקל או לעלייה במשקל.
4. נדודי שינה או היפרסומניה: קושי להירדם, להישאר לישון או לחוות ישנוניות יתר.
5. חוסר שקט, עוררות יתר או איטיות בדיבור ותנועות: אי שקט פיזי הגלוי לסובבים או לך או האטה בתנועות ובדיבור.
6. עייפות או אובדן אנרגיה: תחושת עייפות, חוסר אנרגיה או חווית ירידה משמעותית ברמות האנרגיה.

דיכאון והפרעות נפשיות

7. תחושות של חוסר ערך או אשמה מוגזמת: תחושת חסר ערך או תחושת אשמה מוגזמת על פעולות עבר או חסרונות נתפסים.
8. ירידה ביכולת החשיבה או הריכוז: קושי להתרכז, לקבל החלטות או ירידה משמעותית ביכולות הקוגניטיביות.
9. מחשבות חוזרות על מוות או התאבדות: מחשבות מתמשכות על מוות, מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים.
10. פגיעה משמעותית בתפקוד: התסמינים מפריעים באופן משמעותי ליכולתו של הפרט לבצע פעולות יומיומיות, לעבוד או לשמור על מערכות יחסים.
11.התקפי זעם, חימה, תסכול וחוסר שקט ותגובתיות גם לדברים שוליים באופן רגשי מוגזם.

משך הסימפטומים: התסמינים קיימים למשכי זמן משמעותיים.

נציין עוד כי אבחנה של הפרעת דיכאון מז'ורית מחייבת נוכחות של לפחות חמישה מהתסמינים הללו, כולל מצב רוח מדוכא או אובדן עניין/הנאה. לעיתים לתסמינים אלה נלוות גם בעיה רפואית פיזית לא מוסברת כמו כאבי ראש או כאבי גב תסמינים אלו חייבים לגרום למצוקה משמעותית או לפגיעה בתפקוד.

בנוסף, נדרש שבאבחנה לא ניתן יהיה להסביר טוב יותר את מקור התסמינים על ידי מצב רפואי אחר, שימוש בחומרים או שכול עקב מוות במעגל קרוב. בכל מקרה, נמליץ כאמור להוועץ ולקבל טיפול מרופא מומחה או פסיכולוג לקבלת מענה יסודי, מעמיק, אישי המותאם למאפייני וצרכי המטופל.

דילוג לתוכן