האם לאכול עגבניה לא בריא? האם עגבניה רעילה לך?

האם עגבניה רעילה ומתי? האם לאכול עגבניה זה לא בריא ? מה מועיל באכילת עגבניות? מה היתרונות באכילת עגבניה ומה הנזקים, החסרונות ותופעות הלוואי?

תזונה
האם לא בריא או בריא לאכול עגבניה? האם עגביות זה רעיל? מה החסרונות ותופעות הלוואי בצריכת עגבניות? צילום: LoggaWiggler Pixabay

האם עגבניה רעילה לאנשים מסוימים? האם לאכול עגבניה זה בריא ? מה מועיל באכילת עגבניות? האם לאכול עגבניה זה לא בריא וכיצד זה עלול להזיק? מה היתרונות באכילת עגבניה ומה הנזקים, החסרונות ותופעות הלוואי האפשריות מאכילת עגבניה?

רבים מדברים על החומר הנחבא בעגבניה שנחשב לא בריא. אנשים רבים חוששים כי רכיב תזונתי זה בעגבניה הוא רעיל ולכן עגבניה אינה בריאה. האם יש אמת בכך? מה השפעתו של סולנין Solanine – סולנום? עגבניה היא פרי (ולא ירק) ממשפחת הסולניים. סולנין אכן מצוי בעגבניה. הסולנין היא תרכובת כימית טבעית הקיימת בכמויות קטנות בעגבניות, כמו גם בצמחים אחרים כמו תפוחי אדמה וחצילים. עם זאת, חשוב לציין שסולנין נמצא בעיקר בעלים, גבעולים ועגבניות ירוקות בוסריים. רכיב סולנין מצוי בשיעור נמוך יותר בעגבניה אדומה בשלה. אך מה השפעת הרעילות של הסולנין על גופנו?

האם עגבניה רעילה לגוף האדם?

צריכת עגבניות בשלות בכמויות מתונות נחשבת בדרך כלל בטוחה ובריאה עבור רוב האנשים. תכולת הסולנין – סולנום בעגבניות הבשלות הללו נמוכה ואינה נחשבת כסיבה לדאגה בקרב מדענים. למעשה, עגבניות מהוות מקור טוב לחומרים מזינים חיוניים, כמו ויטמינים A ו-C, וכן נוגדי חמצון. היתרונות של עגבניה עולות על החסרונות שלהן עבור רוב האנשים. ובכלליות התשובה לשאלה האם העגבניות רעילות לאדם היא שלילית עבור רוב האנשים אם מדובר באכילת כמות מתונה של עגבניות בשלות.

עם זאת, אם אתם צורכים כמויות גדולות של עגבניות ירוקות בוסר או את העלים והגבעולים של צמח העגבניות, או כמות מאד גדולה של עגבניות אתם עלולים לצרוך רמות גבוהות יותר של סולנין. בכמויות מופרזות, סולנין יכול להיות רעיל ועלול לגרום לתסמינים כמו בחילות, הקאות, כאבי ראש ואפילו השפעות נוירולוגיות במקרים מסוימים.

לצד זה ממצאים מדעיים מרמזים על השפעה חיובית אפשרית של סולנום – על הבריאות. כך נמצא במחקר מדעי כי יש לו תכונות אנטי סרטניות אפשריות כנגד התפתחות סרטן.

נציין כי רמות הסולנין בעגבניות הן בדרך כלל נמוכות ואינן בדרך כלל סיבה לדאגה בעת צריכת עגבניות בשלות. ברם, אם יש לכם או לקרוביכם חששות או תופעות, סימפטומים או תחלואה, פנו לרופא לקבלת אבחון, ייעות וטיפול מותאם לפי מצבכם.

האם זה לא בריא לאכול עגבניות?

בעוד שעגבניות מציעות יתרונות בריאותיים רבים, ישנם כמה חסרונות פוטנציאליים או תופעות לוואי הקשורות לצריכתן. להלן מספר שיקולים שכדאי לזכור בתשובה לשאלה האם זה לא בריא לאכול עגבניה:

1. אלרגיות: אנשים מסוימים עשויים להיות אלרגיים לעגבניות. מי שחווה אלרגיה לעגבניות עלול לחוש תסמינים כגון גירוד, נפיחות, כוורות או בעיות עיכול כמו בחילות ושלשולים. אלרגיות לעגבניות הן נדירות יחסית אך יכולות להופיע אצל אנשים רגישים.

2. מאפיינים חומציים: עגבניות הן חומציות באופן טבעי. זה עלול להיות בעייתי עבור אנשים עם מצבים כמו ריפלוקס חומצי, מחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD), או כיב פפטי. החומציות הגבוהה עלולה להחמיר את התסמינים אצל אנשים אלה ולהוביל לאי נוחות או לגירוי.

3. תכולת אוקסלט: עגבניות מכילות אוקסלטים, תרכובות טבעיות שיכולות לתרום להיווצרות אבנים בכליות אצל אנשים רגישים. אנשים בעלי היסטוריה של אבנים בכליות או כאלה שמומלץ להם לעקוב אחר דיאטה דלת אוקסלט צריכים לצרוך עגבניות במתינות.

4. רגישות לסלניום ואלקלואידים: עגבניות שייכות למשפחת סולניים. אנשים שרגישים לסולניים עלולים לחוות תסמינים כמו כאבי פרקים, בעיות עיכול או בעיות עור. אם אתם חושדים ברגישות, אולי כדאי לבדוק האם אתם רגישים לסולניים ואלקלואידים על ידי דיאטת אלימינציה. דיאטת אלמינציה מהווה שיטת דיאטה בה מורידים מהתפריט בהדרגה בכל פעם מאכל. כאשר חשים הטבה לאחר הורדת אותו מאכל נוכל לשייך את הפסקת צריכתו לשיפור בתסמינים. כך גם נוכל לבחון את השפעת העגבניות על תסמינים אלה ואחרים.

5. השפעה היסטמינית: עגבניות יכולות לגרום לתגובת היסטמין אצל אנשים מסוימים. הן עלולות להוביל לתסמינים כמו כאבי ראש, עור מגרד, גודש באף או אי נוחות במערכת העיכול. תגובה זו שכיחה יותר אצל אנשים עם אי סבילות או רגישות להיסטמין.

חשוב לציין שהחסרונות הפוטנציאליים הללו הם ספציפיים לאנשים מסוימים ועשויים שלא לחול על כולם. כמו בכל שיקול תזונתי, עדיף להקשיב לגוף שלנו, להיות מודע לכל תגובות שליליות ולהתייעץ עם רופא, כאמור, במקרה של תסמינים או חששות בנושא כדי לקבל מענה ספציפי.

האם לאכול עגבניה זה בריא? למה עגבניה בריאה?

לצד הנזקים האפשריים באכילת עגבניה, תופעות הלוואי של עגבניות, החסרונות שלה והרעילות האפשרית שלה, עגבניה מציעה יתרונות רבים. לפניכם מספר יתרונות עיקריים של עגבניות שיש להם השפעה חיובית על בריאותינו:

1. עשירה בחומרים מזינים: עגבניות עתירות חומרים מזינים חיוניים כמו ויטמינים C, A, K ו-B6, כמו גם מינרלים כמו אשלגן וחומצה פולית.

2. עושר נוגדי חמצון: עגבניות ידועות בתכולת נוגדי החמצון הגבוהה שלהן, כולל ליקופן, בטא-קרוטן וויטמין C. נוגדי חמצון אלו מסייעים בהגנה על התאים מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים. הללו עשויים  להפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

3. בריאות הלב: הליקופן בעגבניות נקשר לסיכון מופחת למחלות לב. ליקופן מסייע להוריד רמות של כולסטרול LDL וטריגליצרידים. הוא משפר את זרימת הדם ומפחית דלקות בעורקים.

4. מניעת סרטן: נוגדי החמצון בעגבניות, במיוחד ליקופן, נקשרו עם סיכון מופחת לסוגי סרטן מסוימים, כולל סרטן הערמונית, הריאות והקיבה. ליקופן עשוי לעזור לעכב את הצמיחה של תאים סרטניים ולהגן על ה-DNA מפני נזק.

בנוסף, לעגבניות נודעת השפעה חיובית על בריאות העין. בנוסף עגבניות משפיעות על בריאות מערכת העיכול ואף מפחית עצירויות. אם אתם רוצים לשלב עגבניה בתפריט התזונתי עשו זאת במתינות לצד רגישות לגופכם ולתופעות אפשרויות בעקבות זאת. ובמידת הצורך הוועצו ברופא או דיאטנית לאבחון, ייעוץ וטיפול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן