איך אתה יודע אם יש לך סרטן: מה התסמינים של מחלת הסרטן?

מה תסמיני מחלת הסרטן? איך מאבחנים סרטן? איך את.ה יודע.ת אם יש לך סרטן בגוף, גידולים או גרורות סרטניות? מה מרגישים כשיש סרטן? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעבדיקות דם
איך יודעים אם יש לך סרטן? צילום: Sammy-Sander Pixabay

איך את יודעת אם יש לך סרטן בגוף? מהם התסמינים של מחלת הסרטן? איך מאבחנים סרטן בגוף האדם? איך אתה יודע אם יש לך סרטן בגוף, גידולים או גרורות סרטניות שאינם גידולים שפירים? מה מרגישים כשיש סרטן בגוף? מהי מחלת הסרטן? אילו סוגים נפוצים של סרטן יש? אילו בדיקות עוזרות לאבחן סרטן?

מהי מחלת הסרטן? מחלת הסרטן היא קבוצה של מחלות המתאפיינות בצמיחה בלתי מבוקרת של תאים בגוף. תאים אלה, המכונים תאים סרטניים, עלולים לפלוש לרקמות בריאות ולהתפשט לאיברים אחרים בגוף (גרורות).קיימים סוגים רבים של מחלות סרטן: ישנם למעלה מ-200 סוגים שונים של מחלות סרטן. כל סוג של סרטן משפיע על איבר או רקמה ספציפיים בגוף. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר כוללים סרטן השד, סרטן הריאות, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית.

ומהו גידול סרטני: גידול סרטני הוא צבר של תאים סרטניים המאפיין את רוב מחלות הסרטן. גידולים יכולים להיות שפירים או ממאירים. מהו גידול ממאיר? גידול ממאיר הוא גידול סרטני המאופיין בתאי גוף בעלי מאפיינים של מחלת סרטן כלשהי. הוא יכול להתפשט לאיברים אחרים בגוף (גרורות) ולסכן חיים. גידולים ממאירים יכולים לגדול במהירות ופלשו לרקמות בריאות.

גידול שפיר: גידול שפיר הוא גידול בלתי ממאיר שאינו מתאפיין בתאים סרטני. מה שמאפיין גידול שפיר הוא שאינו מתפשט לאיברים אחרים בגוף ואינו מסכן חיים. גידולים שפירים בדרך כלל גדלים לאט וניתן להסירם בקלות בניתוח. לרוב גידולים שפירים אינם הורסים את הרקמה בתוכה הם מתפתחים כמו גידול סרטני.

איך מזהים סרטן ומה גורם למחלה ואיך להמנע ממנה?

מה גורם לסרטן? הגורמים למחלת הסרטן טרם הובררו במלואם. ואולם מדענים מיפו גורמים רבים אשר יכולים להגביר את הסיכון להתפתחות המחלה. בין הסיבות לסרטן גורמים כמו גיל, גורמים גנטיים, עישון, צריכת אלכוהול, חשיפה לקרינה, שימוש בתרופות מסוימות, תזונה לא בריאה, חוסר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני, מחלות מסוימות, זיהומים ועוד.

כיצד מזהים סרטן? איך יודעים אם יש לך סרטן? מה התסמינים שיכולים לרמז על התפתחות סרטן בגוף? ככלל אם אתם חשים תסמינים, פנו לרופא לאבחון מקיף, ייעות וטיפול. בדיקות רפואיות הן דרך המלך לאבחון סרטן ומחלות אחרות. בדיקות אלה יכולות לכלול בדיקות דם, בדיקות גנטיות ובדיקות הדמיה כמו MRI ובדיקת PET- CT. לצד בדיקות אלה ואחרות, לעיתים קיימים תסמינים שעשויים להצביע על התפתחות של מחלת סרטן.

אבחון מחלת הסרטן נעשה באמצעות בדיקות שונות, כגון בדיקות דם, בדיקות הדמיה וביופסיות. הטיפול במחלת הסרטן תלוי בסוג הסרטן. הטיפול תלוי גם בשלב המחלה ובמצב בריאותו של החולה. אפשרויות הטיפול כוללות ניתוח, כימותרפיה, הקרנות וטיפול ביולוגי.

מניעת מחלת הסרטן היא אפשרית וניתן להפחית את הסיכון לה. ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת הסרטן על ידי אימוץ אורח חיים בריא, הכולל: הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול, הימנעות מחשיפה לקרינה וחומרים מסרטנים, תזונה בריאה, פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין, הגנה מפני השמש וביצוע בדיקות סקר.

איך את.ה יודע.ת אם יש לך סרטן? תסמינים של המחלה

בכל רגע נתון קיימים גם בגופם של אנשים באים לגמרי מעט מאד תאים סרטניים שהגוף יודע להתמודד איתם ולסלקם. למרות שלא ניתן למנוע סרטן באופן מוחלט גם אם נקפיד על התנהגויות אלה ואחרות, נוכל להפחית את הסיכון באופן משמעותי. לעיתים קרובות לא ניתן לאבחן סרטן. אם זאת ישנם תסמינים לא ספציפיים שאופייניים לעיתים להתפתחות סרטן כמו גם למחלות אחרות. אמנם התסמינים המנויים מטה אינם מעידים על מחלת סרטן. והם עלולים להצביע על מצבים רפואיים או מחלות אחרות. ואולם אם אתם סובלים מהם או מאחרים, פנו לרופא לבירור וטיפול. אז מהם התסמינים וסימנים שיכולים להצביע על מחלת סרטן ?

  • תסמינים כלליים של סרטן יכולים לכלול: ירידה במשקל לא מוסברת, חום ממושך, עייפות ותשישות, כאבים, שינויים בעור, דימומים לא מוסברים
  • סימנים שעלולים להעיד על סרטן במערכת העיכול: קשיי בליעה, צרבת, שינויים ביציאות (עצירות, שלשול), הקאות, ירידה בתיאבון
  • תסמינים שעלולים להעיד על סרטן במערכת הנשימה: שיעול ממושך, צרידות, קשיי נשימה, כאבים בחזה
  • סימנים שעלולים להעיד על סרטן במערכת הדם: חבלות ודימומים קלים, הגדלת בלוטות לימפה, זיהומים חוזרים
  • תסמינים שעלולים להעיד על סרטן במערכת הרבייה: דימומים לא סדירים, הפרשות חריגות מהנרתיק, כאבים באגן
  • סימנים שעלולים להעיד על סרטן במערכת השתן: קשיי הטלת שתן, דם בשתן, כאבים בגב התחתון,

כמובן נחזור ונדגיש כי אלה אינם סימנים ייחודיים לסרטן. לא כל מי שחווה את אחד התסמינים הללו בהכרח חולה במחלת הסרטן. ייתכנו גורמים רבים אחרים לתסמינים אלה כמו מחלות ספציפיות. עם זאת, חשוב לפנות לרופא אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו לאורך זמן. נמליץ להיות קשורים ולהכיר את הגוף שלכם ולשים לב לכל שינוי שמופיע בו, גם אם הוא קל. עוד נמליץ לפנות לרופא באופן קבוע לבדיקות סקר, גם אם אתם מרגישים בריאים.
אבחון מוקדם של מחלת הסרטן, מגביר  משמעותית את סיכויי ההחלמה

בדיקות לאבחון סרטן:

לצד סימנים שונים שאינם אינדיקטור לקיומו של סרטן, קיימות בדיקות שונות המסייעות לבחון האם אדם חולה בסרטן או במחלות אחרות. להלן סוגי בדיקות המסייעות לרופאים לגלות האם מדובר במחלת סרטן:

  • בדיקות הדמיה: צילום רנטגן, צילום CT, צילום MRI, בדיקת PET-CT, אולטרסאונד
  • בדיקות דם: ספירת דם מלאה (CBC), בדיקות כימיית דם, בדיקות סמנים גידוליים (Tumor Markers)
  • בדיקות פולשניות: ביופסיה, קולונוסקופיה, גסטרוסקופיה, ברונכוסקופיה, ציסטוסקופיה
  • בדיקות גנטיות: בדיקת BRCA, בדיקות גנטיות אחרות

עוד נציין כי לא כל הבדיקות מתאימות לכל סוגי הסרטן. הבדיקות המתאימות לך תלויות בסוג הסרטן שחושדים בקיומו, במאפיינים שלך ובגורמי סיכון אחרים.

 

מקורות מדעיים

Cleeland, C. S. (2000, July). Cancer-related symptoms. In Seminars in radiation oncology (Vol. 10, No. 3, pp. 175-190). WB Saunders.

Ames, B. N., Gold, L. S., & Willett, W. C. (1995). The causes and prevention of cancer. Proceedings of the National Academy of Sciences92(12), 5258-5265.

Endo, K., Oriuchi, N., Higuchi, T., Iida, Y., Hanaoka, H., Miyakubo, M., … & Koyama, K. (2006). PET and PET/CT using 18 F-FDG in the diagnosis and management of cancer

Cappell, M. S. (2008). Pathophysiology, clinical presentation, and management of colon cancer. Gastroe

patients. International journal of clinical oncology11, 286-296.‏Raab, S. S., & Grzybicki, D. M. (2010). Quality in cancer diagnosis. CA: a cancer journal for clinicians, 60(3), 139-165‏

דילוג לתוכן