האם כולסטרול מסוכן?

האם כולסטרול מסוכן? מה הנזקים של כולסטרול? באיזו מידה כולסטרול באמת מסוכן לבריאותנו? מהן הסכנות ברמות גבוהות של כולסטרול בדם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
האם כולסטרול מסוכן? צילום: Pexels

ערכי כולסטרול הLDL בדם גבוהים והרופא ממליץ על טיפול בהורדת כולסטרול ללא תרופות או עם תרופות. ומיד נשאלות השאלות: האם כולסטרול מסוכן? מה הנזקים של כולסטרול? באיזו מידה כולסטרול מסוכן לבריאותנו? מהן הסכנות ברמות גבוהות של כולסטרול בדם?

מהו בכלל כולסטרול? כולסטרול הוא אחד מהמרכיבים של שומנים בדמנו. כולסטרול מהווה חומר בסיס שממנו גופנו יוצר חומרים שונים כמו הורמונים ודפנות של תאים. רמות תקינות של כולסטרול בדם נחוצות ומועילות לתפקוד הגוף התקין, תפקודו וייצור חומרים בו.

האם כולסטרול מסוכן?

אז האם כולסטרול מסוכן? בקצרה התשובה היא חיובית. רמות גבוהות בינוניות או גבוהות של כולסטרול מהוות גורם סיכון למחלות שונות ולמוות מוקדם.

סכנות בכולסטרול: ממצאים מחקריים שונים מצביעים על כך שכולסטרול גבוה קשור לסיכון מוגבר למוות מוקדם. בנוסף, כולסטרול גבוה מסוכן כיוון שהוא גורם לסיכון מוגבר גם למחלות ותסמינים אחרים. כך נמצא כי כולסטרול מגביר את הסיכון למחלות לב, התקף לב, חסימת עורקים, פגיעה בזרימת דם, סיכון לשבץ מוחי ועוד.

בעוד שרמות תקינות של כולסטרול LDL מתחת ל70-100 מיליגרם לדציליטר הם תקינות ולא מזינות, רמות גבוהות של כולסטרול מעל 100מ"ג לד"ל  לא נחשבות מיטביות ועלולות להזיק לגופנו ולהעלות את הסיכון למוות ומחלות שונות. רמות כולסטרול כללי שהן מתחת ל200מיליגרם לדציליטר נחשבות תקינות. ולעומת זאת רמות כולסטרול מעל 200 מ"ג לד"ל הן גבוליות גבוהות ומסוכנות. רמה של כולסטרול מעל 240 מ"ג לד"ל נחשבות בעלות סיכון גבוה. נחשבות תקינות בבוגרים.

האם כולסטרול גבוה באמת מסוכן? התשובה האם כולסטרול מסוכן היא כאמור חיובית והוא אכן מסוכן ברמות גבוליות או גבוהות ולא ברמות תקינות. חשוב לזכור שניתן להשתמש בטיפול תרופתי או להוריד כולסטרול ללא תרופות. הטיפול צריך להעשות על ידי ייעוץ רופא מומחה בתחום. בין אם מדובר בטיפול תרופתי נגד כולסטרול או ללא תרופות לכולסטרול, חשוב לזכור כי אורח חיים בריא מפחית מאד את רמת הכולסטרול בדם ומפחית את הסכנה בו.

אכילת מזונות עתירי פחמימות, מאכלים עם שומן רווי טרנס, מיעוט פעילות גופנית, אכילה עודפת והשמנה, נטיה תורשתית משפחתית לכולסטרול, מחלות שונות כמו מחלות בכליות ותת פעילות בלוטת התריס צריכת תרופות שונות או גלולות למניעת הריון ועוד מגבירים את הסיכון לעודף כולסטרול.

דילוג לתוכן