טריגליצרידים גבוהים – טיפול

איך מורידים טריגליצרידים גבוהים בדם? מהי היפרטריגליצרידמיה וכיצד מטפלים בשומני דם? אז מה מוריד טריגליצרידים גבוהים בטיפול אפקטיבי?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבבדיקות דם
טריגליצרידים גבוהים - טיפול. צילום Pixabay NadinShlyueva

איך מורידים טריגליצרידים גבוהים בדם? כיצד מטפלים בשומני דם בשיעור גבוה? לתופעת טריגליצרידים טיפול תרופתי אך גם שינויים באורחות החיים קיימת השפעה דרמטית. ישנן מספר שיטות שיכולות לסייע בהפחתת טריגליצרידים. אז מה מוריד טריגליצרידים בטיפול אפקטיבי? מהי היפרטריגליצרידמיה וכיצד מטפלים בה?

היפרטריגליצרידמיה מוגדרת כמצב בו רמות הטריגליצרידים בדם גבוהות. טריגליצרידים גבוהים – היפרטריגליצרידמיה, מהווים חריגה מהרמות התקינות של 150 מיליגרם לדציליטר. טריגליצרידים מהווים שומן שנמצא בדם.  בדומה לכולסטרול, גם טריגליצרידים ברמה תקינה מועילים ונחוצים לתפקודי גופנו. ואולם, היפרטריגליצרידמיה מזיקה. רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב ובעיות בריאות אחרות. לכן חשוב להפחית את עודף הטריגליצרידים בדמנו.

רמות טריגליצרידים תקינות מוגדרות בדרך כלל מתחת ל-150 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל). לעומת זאת רמות של בין 150 ל-199 מ"ג/ד"ל טריגליצרידים נחשבות לגבוליות. ערכי טריגליצרידים גבוהים מוגדרים ברמות של 200 מ"ג/ד"ל. מספר גורמים תורמים לערכי טריגליצרידים גבוהים. בין הגורמים הללו קיימות סיבות כמו עודף משקל או השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם וגם תזונה לא בריאה. צריכת אלכוהול, עישון ותרופות מסוימות יכולים גם הם לתרום לטריגליצרידים גבוהים. לכן חשוב לעבור אבחון רפואי, ייעוץ וטיפול של רופא מומחה לפני שינויים שנבצע לטיפול בהיפרגליצרידמיה.

טריגליצרידים גבוהים – טיפול

קיים למצב רפואי של טריגליצרידים גבוהים טיפול תרופתי. אך נוכל להקדים לטיפול תרופתי זה מענה גם ללא תרופות. לדוגמה התאמה של תרפריט תזונתי להורדת שומני דם כמו הפחתת צריכת מזונות מעובדים, עתירי שומן, ממתוקים ועתירי פחמימות. ובמקומם אכילה של ירקות, פירות, דגנים מלאים ומזונות שמורידים טריגליצרידים. במצבים רפואיים מסוימים בהם הטריגליצרידים גבוהים במיוחד טיפול תרופתי נחוץ מיידית. ואולם במקרים אחרים נוכל לפנות לשינוי אורחות חיים לצורך טיפול בטריגליצרידים גבוהים או ברמה גבולית. למשל נוכל להתחיל בשינוי תזונתיים, הורדת משקל עודף, הפסקת צריכת אלכוהול, עישון, החלפת תרופות מסוימות ואבחון וטיפול במחלות שמשפיעות על טריגליצרידים בדם. אז מה נוכל לעשות כטיפול לטריגליצרידים גבוהים בדם?

1. הקפידו על תזונה בריאה: תזונה דלה בשומני טרנס רוויים וסוכרים תסייע בהורדת הטריגליצרידים. תזונה זו כוללת אכילת יותר פירות, ירקות ודגנים מלאים, והגבלת צריכת מזונות מעובדים וממותקים.

2. בצעו פעילות גופנית סדירה: הגבירו את  תדירות הפעילות הגופנית להפחתת שומני הדם. פעילות כמו  הליכה, ריצה או עיסוק בצורות אחרות של פעילות גופנית אירובית כמו שחיה, עשויה לסייע להפחית טריגליצרידים. לכן מומחים ממליצים לבצע לפחות חצי שעה של פעילות גופנית בחמישה משבעה ימות השבוע בעוצמה בינונית. הקפידו לבצע את הפעילות בהתאם למגבלות התפקודיות והרפואיות לאחר ייעוץ רפואי.

עוד בנושא טיפול בטריגליצרידים ושומנים בדם:

3.הפחיתו במשקל העודף: הורידו במשקל עודף כאמצעי לטיפול בטריגליצרידים גבוהים. אנשים המתאפיינים בעודף משקל או השמנת יתר יוכלו לטפל בהיפרטריגליצרידמיה באמצעות ירידה במשקל .

4. צמצמו והפסיקו לעשן: עישון גורר עליה בטריגליצרידים, לכן לסובלים מטריגליצרידים גבוהים טיפול אפדרי כרוך בצמצום עד הפסקת העישון.

5. הפחיתו את צריכת האלכוהול: אלכוהול מגביר את רמות הטריגליצרידים בדם. לכן חשוב להגביל את צריכת האלכוהול כטיפול אפשרי בהיפרטריגליצרידמיה.

6. הקפידו על טיפול תרופתי מתאים: במקרים מסוימים של רמות גבוהות במיוחד של טריגליצרידים או נסיבות רפואיות אחרות, הרופא עשוי להמליץ על טיפול תרופתי להורדת הטריגליצרידים כמו סטטינים.

7. אבחנו וטפלו במחלות הגורמות לעודף טריגליצרידים: מחלות כמו סוכרת ומחלות כליות גורמות להיפרטריגליצרידמיה. לכן אבחון וטיפול במחלות אלה יסייע לטיפול בטריגליצרידים גבוהים.

8. שנו את הטיפול התרופתי המעלה טריגליצרידים בדם: תרופות וחומרים מסוימים עלולים להוביל לטריגליצרידים גבוהים בדם. לכן הוועצו ברופא כיצד להפחית או להחליף את השימוש בחומרים ותרופות כמו סטרואידים או גלולות נגד הריון במידה ואתם סובלים מהיפרטריגליצרידמיה.

דילוג לתוכן