ערכים של סוכרת גבולית

מהם הערכים של סוכרת גבולית? איך מאבחנים סוכרת? מהם הערכים של טרום סוכרתיות וכמה גלוקוז בדם נחשב לערך תקין אצל חולי סוכרת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בדיקות דםסכרת
אבחון סוכרת וערכים של סוכרת גבולית. צילום: Pixabay Steve Buissinne -52

מהם הערכים של סוכרת גבולית? איך מאבחנים סוכרת? לחולי סוכרת ערכים מסוימים של סוכר בדם המאפיינים את המחלה לרוב. כך גם ערכים מסוימים של בדיקות הדם עלולות להצביע על טרום סוכרתיות או סוכרת סמויה או גבולית. איך מאבחנים סוכרת? מהם ערכי הסוכר בדם שמצביעים על טרום סוכרת? לפניכם פירטנו תשובות לשאלות אלה ואחרות הנוגעות לסוכר גבוה בדם, טרום סוכרתיות, סכרת סמויה וסוכרת מסוג 2.

סוכרת היא מצב רפואי חמור המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זהו מצב כרוני בו הגוף לא מייצר מספיק אינסולין או אינו משתמש באינסולין שהוא מייצר כראוי. ללא טיפול וניהול נכון, סוכרת עלולה לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים. כך סוכרת גורמת לעיתים להתקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ועיוורון.

סוכרת סמויה וטרום סוכרתיות

מהי סוכרת סמויה ? מהי סוכרת גבולית ? מצב של טרום סוכרתיות או סוכרת גבולית או סוכרת סמויה IGT היא מצב בו גופו של אדם מייצר אינסולין אך מוגבל בייצור מספיק אינסולין במהירות הנדרשת. בדיקת סוכרת רגילה לא מאתר סוכרת גבולית או סוכרת סמויה. ואולם ערכים של גלוקוז שבין 100 ל125 בבדיקת דם בצום של שמונה שעות יכולים להעיד על סוכרת סמויה או גבולית. תוצאה של 140 עד 200 בבדיקת גלוקוז לאחר העמסת סוכר 75 עשויה להעיד גם היא על סוכרת סמויה או סוכרת גבולית או טרום סוכרתיות. בבדיקת המוגלובין מסוכרר תוצאה של 5.7% עד 6.4% עשויה להעיד על סוכרת גבולית או סמויה. לעיתים אך לא בכל המקרים, סוכרת סמויה  מתאפיינת בתסמינים דומים לתסמיני סוכרת וביניהם תשישות וחוסר ריכוז, צימאון ועוד.

חלק משמעותי ממי שמאובחנים כבעלי סוכרת סמויה או טרום סוכרתיות מפתחים בסופו של דבר סוכרת. לכן חשוב למי שסובל ממצבים אלה לנקוט בשינויי אורחות חיים, לאבחן את הסיבות המדויקות לכך עם רופא ולטפל במצבו. למשל על ידי שינויים תזונתיים, הגברת הפעילות הגופנית, הורדה במשקל לצד אפשרויות טיפול ומניעה נוספות.

גילוי סוכרת

הדרך הנפוצה ביותר לאבחן סוכרת מתבצעת באמצעות בדיקת גלוקוז בצום. בדיקה זו מודדת את רמת הסוכר בדם. אבחון רמות הסוכר לאבחון סוכרת נעשה בבדיקה זו לאחר צום של שמונה שעות. לאחר צום זה, נבדקת רמת הסוכר בדם. מהם ערכים תקינים? רמת גלוקוז בריאה בדם היא בין 70 ל-99 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל). אם הבדיקה מראה רמה גבוהה החל מערך של 100 מ"ג לד"ל, הדבר יכול להעיד על סוכרת סמויה, טרום סוכרתיות או סוכרת.

כאשר עושים בדיקות דם בוחנים את רמת הסוכר בדם בצום. אם קיים יסוד סביר לבחון את אבחון הסוכר בדם עוד, הרופא שלך עשוי גם להזמין בדיקת A1C. בדיקת A1C – בדיקת המוגלובין מסוכרר מודדת את רמת הגלוקוז הממוצעת בדם בשלושת החודשים האחרונים. רמת A1C בריאה ערכים תקינים של הבדיקה נעים סביב 4% עד 5.7%. אם ערכי המוגלובין מסוכרר בבדיקת A1C מראים רמה גבוהה מ5.7% הדבר יכול להוות סימן נוסף משלים למחלת סוכרת. כאמור ערכים שבין 5.7% ל6.4% מעידים על סוכרת גבולית או סמויה – טרום סוכרתיות או על סוכרת. אם ערכים אלה של A1C עולים על 6.4% הדבר עלול להעיד על סוכרת.

רמות נורמליות וגבוהות של גלוקוז בסוכרת

כאשר אדם חולה בסוכרת, רמת גלוקוז (סוכר) בדם הנחשבת תקינה עבורו כחולה סוכרת נמצאת בטווח בין 70 ל-120 מ"ג/ד"ל בצום – לפני הארוחות. ואילו ערך של 150 -180 מ"ג/ד"ל שעתיים לאחר תחילת הארוחה. רמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בדם מעל הטווח התקין, עלולות להיות מסוכנות. כאמור רמות גבוהות של גלוקוז בדם (סוכר) יכולות להוביל למספר סיבוכים בריאותיים חמורים, כולל התקף לב ושבץ מוחי.

לכן, חשוב לנהל את רמות הסוכר בדם כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים כתוצאה מסוכרת. הרופא המטפל יוכל לעזור לקבוע את הדרך הטובה ביותר לנהל את רמות הגלוקוז בדם (סוכר), שעשויה לכלול תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ונטילת תרופות.

דילוג לתוכן