אילו סימנים יעזרו לכם לגלות שיש לכם סוכר גבוה?

איך תוכלו לדעת שיש לכם סוכר גבוה בדם? מהם הסימפטומים של עודף סוכר ? מהם הסימנים של מי שסובל מסוכרת, טרום סוכרתיות או סוכר רב בדם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעבדיקות דם
מה הסימנים שיעזרו לכם לגלות שיש לכם סוכר גבוה? צילום: Pixabay sutulo

איך תוכלו לדעת שיש לכם סוכר גבוה בדם? מהם הסימפטומים של עודף סוכר ? מהם הסימנים של מי שסובל מסוכרת, טרום סוכרתיות או סוכר רב בדם? אילו סימנים יעזרו לכם לגלות שיש לכם סוכר גבוה ומה מעלה את רמות הסוכר?

סימנים של סוכר גבוה בדם, הידוע גם בשם היפרגליקמיה, יכולים להשתנות מאדם לאדם. עם זאת, ישנם מספר תסמינים נפוצים שיכולים להעיד על רמות סוכר גבוהות בדם. חשוב לציין שסימנים אלו עשויים שלא להיות בלעדיים לרמת סוכר גבוהה בדם ויכולים להתרחש גם בגלל גורמים אחרים. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לאבחון והכוונה נכונה.

לפניכם מפורטת רשימה של תסמינים של עודף סוכר. אם אתם חשים אחד או יותר מהתסמינים פנו לרופא לביצוע בדיקות מקיפות, ייעוץ, ניטור וטיפול. תסמינים אלה מאפיינים סוכר גבוה אך גם מחלות ומצבים רפואיים אחרים. לכן אם אתם סובלים מתופעות אלה או אחרות, פנו לרופא מומחה לביצוע בדיקות נוספות על מנת לשלול גורמים אחרים לתופעות אלה או לאמת את עודף הוסכר או סוכרת כגורם להם. להלן תסמינים שעשויים להצביע גם על עודף סוכר או סוכרת:

מה הסימנים שיעזרו לכם לגלות שיש לכם סוכר גבוה?

מהם הסימנים שמעידים על סוכר גבוה? אילו סימפטומים מצביעים על עודף סוכר, סוכרת או סטרום סוכרתיות? לפניכם רשימה של תסמינים של עודף סוכר, טרום סוכרתיות או סוכרת.

1. הטלת שתן תכופה: עלייה ברמות הסוכר בדם עלולה להוביל לעודף גלוקוז בזרם הדם. לכן הכליות עובדות קשה לסינון ולסילוק הסוכר. זה יכול לגרום למתן שתן תכוף, המכונה פוליאוריה.

2. צמא מוגזם: מתן שתן תכוף עלול להוביל להתייבשות, לגרום לתחושות של צמא מופרז, או פולידיפסיה.

3. עייפות וחולשה: רמות סוכר גבוהות בדם יכולות למנוע מהתאים לקבל גלוקוז נאות להפקת אנרגיה. לכן ייתכן ותסמין של רמות גבוהות של סוכר יהיה עייפות וחולשה.

4. רעב מוגבר: למרות רמות סוכר גבוהות בדם, ייתכן שתאי הגוף לא יוכלו לנצל את הגלוקוז ביעילות. זה יכול לעורר רעב עז, המכונה פוליפגיה.

5. ירידה בלתי מוסברת במשקל: כאשר הגוף אינו יכול להשתמש כראוי בגלוקוז לאנרגיה, הוא עלול להתחיל לפרק שרירים ושומן לדלק. זה עלול להוביל לירידה לא מכוונת במשקל.

6. שינויים בראייה וראייה מטושטשת: רמות סוכר גבוהות בדם יכולות להשפיע על עדשת העין. זה בתורו עלול ולגרום לשינויים זמניים בראייה, כמו ראייה מטושטשת.

7. ריפוי איטי של פצעים: עלייה ברמות הסוכר בדם עלולה לפגוע ביכולת הגוף לרפא פצעים ופציעות ביעילות.

8. זיהומים חוזרים: סוכר גבוה בדם מחליש את המערכת החיסונית. הדבר מוביל לרגישות יתר של אנשים הסובלים מסוכר גבוה לזיהומים, במיוחד דלקות בדרכי השתן וזיהומי עור.

9. יובש בפה ובעור: התייבשות הנובעת מהטלת שתן תכופה עלולה לגרום ליובש בפה ולעור יבש ומגרד.

10. עצבנות ושינויים במצב הרוח: תנודות ברמות הסוכר בדם יכולות להשפיע על יציבות מצב הרוח. עצבנות, חרדה ושינויים ברווחה הרגשית.

11. כאבי ראש: מצב בו אדם סובל מעודף סוכר למשך זמן שאינו רגעי עלול להיות קשור עם תופעות של כאבי ראש.

מה יסייע לנו להפחית את עודף הסוכר בדם?

כדי לנהל את רמות הסוכר בדם בצורה יעילה, חיוני להבין מה יכול לגרום להן לעלות. להלן מספר גורמים שיכולים לתרום לעלייה ברמות הסוכר בדם:

1. הפחיתו צריכת מזונות עתירי פחמימות מעובדות ושומן מהחי: צריכת מזונות עתירי פחמימות, שומן מהחי ומזון מעובד כמו לחם, פסטה, מאפים, ממתקים וחטיפים , עלולה לגרום לעליית רמות הסוכר בדם. מזונות אלה מתפרקים לגלוקוז במהלך העיכול, ומגדילים את רמת הסוכר בדם.

2. הקפידו על פעילות גופנית: חוסר בפעילות גופנית קשור לרמות סוכר גבוהות.פעילות גופנית סדירה עוזרת לגוף לנצל את הגלוקוז בצורה יעילה. ללא פעילות גופנית סדירה, רמות הסוכר בדם יכולות להישאר גבוהות.

3. נטרו את המצב ובדקו שאין מחלות רקע המובילות לייצור אינסולין לא מספיק: אצל אנשים עם סוכרת מסוג 1, הגוף לא מצליח לייצר מספיק אינסולין.בסוכרת מסוג 2 מתרחשת תנגודת לאינסולין, כאשר הגוף אינו משתמש ביעילות באינסולין. גם מצבים רפואיים נוספים ומחלות אחרות מובילות לעלייה ברמת הסוכר בדם.ערכו אבחון מקיף לגילוי, ניטור וטיפול במחלות הקשורות לאינסולין ולעודף סוכר.

4. ווסתו לחץ נפשי ומתח: הורמוני סטרס יכולים להעלות את רמות הסוכר בדם כחלק מתגובת הגוף להילחם או לברוח. תרגלו פעילויות כמו מדיטציה, פעילות גופנית או נשימות להפחתת לחצים.

5. נהלו את משטר התרופות הגורמות לסכר עודף: תרופות מסוימות עלולות להעלות את רמות הסוכר בדם כתופעת לוואי. למשל סטרואידים מובילים לסוכר גבוה.

סודות הטבע

6.שינה לא מספקת: חוסר שינה או שינה באיכות ירודה עלולים להשפיע על הרגישות לאינסולין ולהוביל לרמות סוכר גבוהות יותר בדם. הקפידו על שינה איכותית ולא קצרה.

7. מחלה או זיהום: כאשר הגוף נלחם במחלה או בזיהום, משתחררים הורמוני סטרס, שעלולים לגרום לעליית רמות הסוכר בדם. נטרו וטפלו בזיהומים ומחלות מחוללי סוכר גבוה.

8. שינויים הורמונליים: תנודות הורמונליות, כגון אלו המתרחשות במהלך הווסת או גיל המעבר, יכולות להשפיע על ויסות הסוכר בדם.

9. צריכת אלכוהול מופרזת: אלכוהול עלול להעלות את רמות הסוכר בדם, במיוחד אם הוא נצרך ללא מזון נלווה.הפחיתו בצריכת האלכוהול להפחתת רמות הסוכר בדם.

חשוב לאנשים עם סוכרת או לאלה החווים תסמינים של סוכר גבוה בדם לעקוב באופן קבוע אחר רמות הגלוקוז בדם. בנוסף, הסובלים מעודף סוכר צריכים להוועץ ברופא לקבלת טיפול ולניטור קבוע. כך, ניתן לפתח אסטרטגיות מותאמות אישית לניהול ושמירה על רמות סוכר בריאות בדם. בכלל זה, נוכל לשמוע מהרופא המטפל הצעות מתאימות לשינויים באורח החיים, תרופות והתאמות תזונתיות שיועילו בניהול רמת הסוכר בדם בצורה יעילה.

 

דילוג לתוכן